Harmonogram zakłada, że wszystkie dotrą do Polski do 2015 r., a umowa może zostać rozszerzona o kolejne 13 sztuk. Przewoźnik nie chce ujawniać wartości kontraktu. Jak sprawdziliśmy, cena rynkowa tego typu lokomotywy to ok. 20 mln zł.
Jak zapowiedział Michael Hetzer z zarządu DB Schenker Rail Polska, nowe lokomotywy będą przeznaczone głównie do przewozów w Polsce. Mają być używane w ruchu międzynarodowym, ale np. w drodze do Niemiec lokomotywa będzie musiała być wymieniana na granicy. Powód – DB Schenker zdecydował się na Vectrona w wersji jednosystemowej, czyli dostosowanego tylko do napięcia w sieci trakcyjnej w Polsce.
To drugie tak duże zamówienie na lokomotywy Siemensa w naszym kraju. W 2008 r. PKP Intercity zamówiły 10 maszyn Eurosprinter, które w Polsce występują pod nazwą Husarz, za łączną kwotę 44 mln euro. Od tamtej pory sytuacja diametralnie się zmieniła, bo niemiecki producent ma już konkurencję w Polsce. Należące do Zbigniewa Jakubasa zakłady ZNLE Gliwice opracowały lokomotywę Griffin. Z kolei Pesa Bydgoszcz pracuje nad lokomotywą wielosystemową Gama. Obie to odpowiedniki Vectrona, które mają pokonać niemieckiego konkurenta niższą ceną.
Producenci taboru liczą na duże kontrakty, bo rynek lokomotyw w Polsce jest wart setki milionów złotych. PKP Cargo rozważa zakup 10 maszyn wielosystemowych do obsługi połączeń międzynarodowych. Lokomotywy obsługujące trasy krajowe mają zostać zmodernizowane. Prezes największego na naszym rynku przewoźnika Wojciech Balczun zapowiedział, że w latach 2012–2016 PKP Cargo wyremontują 400 z 2,6 tys. używanych lokomotyw. Spółka wychodzi z założenia, że zakup nowych nie ma sensu z powodu złego stanu krajowej infrastruktury. Średnia prędkość taboru towarowego w Polsce to 26 km/h (na Śląsku tylko 15 km/h). Dla porównania we Francji pociągi towarowe jeżdżą ze średnią prędkością 66 km/h.
Reklama
To nie koniec inwestycji w lokomotywy w Polsce. Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zapowiedział, że na przełomie lat 2012–2013 ogłosi dwa nowe przetargi o łącznej wartości 230 mln zł. Pierwszy na zakup 10 lokomotyw spalinowych, które posłużą do obsługi linii na Mazurach i Podkarpaciu. Drugie zamówienie obejmie remont 20 lokomotyw manewrowych – do przepychania wagonów.