Dziś w życie wchodzi rozporządzenie z 2011 roku , które dotyczy praw pasażerów autobusów i autokarów. Zapewnia ono podróżującym nowe prawa, obowiązujące w całej Unii Europejskiej, i nakłada na przewoźników szereg obowiązków.

Jak czytamy w komunikacie Komisji, rozporządzenie to zawiera następujące prawa, które obowiązują już dla pasażerów innych środków komunikacji:

• niedyskryminację ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen przejazdu i innych warunków umownych;
• niedyskryminujące traktowanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Obejmuje to zwłaszcza bezpłatną pomoc zarówno na wyznaczonych terminalach autobusowych, jak i w autobusach i autokarach, a także odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie sprzętu służącego tym osobom do poruszania się;
• odpowiednie informacje dostępne dla wszystkich pasażerów przed podróżą i w jej trakcie, jak również ogólne informacje dotyczące praw pasażerów zamieszczane na terminalach autobusowych oraz w internecie;
• zwrot pełnego kosztu biletu lub zmianę trasy w przypadku nadkompletu bądź odwołania lub opóźnienia przejazdu o ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);
• oprócz zwrotu pełnego kosztu biletu w przypadku nadkompletu, odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu – odszkodowanie w wysokości 50 proc. ceny biletu, jeżeli przewoźnik autobusowy lub autokarowy nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem kosztu a zmianą trasy (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);
• odpowiednią pomoc (przekąski, posiłki, napoje oraz ewentualne zakwaterowanie) w razie odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 90 minut w przypadku podróży o czasie dłuższym niż trzy godziny (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);
• odszkodowanie w związku ze śmiercią, odniesieniem obrażeń bądź utratą lub uszkodzeniem bagażu, jeżeli ich przyczyną jest wypadek drogowy;
• mechanizm rozpatrywania skarg ustanowiony przez przewoźników autobusowych i autokarowych oraz dostępny wszystkim pasażerom;
• ustanowienie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim UE, które będą egzekwować stosowanie rozporządzenia i które mogą, w razie potrzeby, nakładać kary.







Zmiany te mają na celu ujednolicenie praw pasażerów we wszystkich rodzajach komunikacji, we wszystkich krajach UE.

Reklama

Jesienią rozpoczną się spotkania KE z przedstawicielami poszczególnych państw, dotyczące koordynacji wdrażania przepisów.

Pasażerom z kolei KE oferuje aplikację mobilną, dzięki której w każdej chwili można sprawdzić swoje prawa jako pasażera w różnych środkach komunikacji w UE. Można ją ściągnąć ze strony internetowej.