Sprzedaż Grupy Żywiec zmniejszyła się w I kw. 2013 r. o blisko 4 proc. To przełożyło się na wyniki firmy. Przychody spadły o ponad 31 mln zł, do 685,83 mln zł, a strata netto urosła do 20,18 mln zł, z 4,6 mln zł przed rokiem. Pozwoliło to jednak Grupie Żywiec zachować udziały w rynku na poziomie 30 proc. i obronić pozycję wicelidera branży, która w 2012 r. wytworzyła 37,7 mln hl piwa. Firma spodziewa się odrobić straty w kolejnych miesiącach roku.
– W tygodniu bezpośrednio poprzedzającym weekend majowy sprzedaż naszych piw jest zazwyczaj o 4 mln litrów wyższa od uśrednionej tygodniowej sprzedaży w całym roku. Liczymy też na miesiące wakacyjne, w których sprzedajemy po 12–13 proc. rocznego wolumenu – dodaje Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
Z kolei lider rynkowy – Kompania Piwowarska mająca ok. 38 proc. udziałów w rynku – deklaruje poprawę swoich wyników w I kw. – Sprzedaż wzrosła o 12 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Wojciech Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej. Wówczas firma sprzedała 2726 hl piwa.
Pierwszy kwartał okazał się też dobry dla browarów regionalnych, które wyraźnie zyskują na tym, że oferują niszowe produkty. Browar Kormoran deklaruje ok. 5 proc. wzrostu w sprzedaży, a Browar Fortuna nawet dwukrotny, co zapewniło mu 4 mln zł przychodu. Obaj producenci przyznają, że jest to zasługą rozwoju sieci sprzedaży. – W zeszłym roku byliśmy obecni tylko w Piotrze i Pawle. Dziś współpracujemy z większością sieci – tłumaczy Krzysztof Panek, prezes Browaru Fortuna, który w całym roku liczy już jednak tylko na 10-proc. wzrost i przychody na poziomie niecałych 20 mln zł. Browar, jak dodaje, spodziewa się w tym roku też zwiększenia zysku, który od kilku lat oscyluje w okolicy zera.
Carlsberg, trzeci gracz z udziałami w sprzedaży szacowanymi w zeszłym roku na ok. 18 proc., dopiero w tym tygodniu ogłosi wyniki za I kw. Melania Popiel z polskiego oddziału nie chce mówić o liczbach, ale jej zdaniem ten rok nie będzie należał do dobrych. Jej firma spodziewa się zaledwie 1-proc. wzrostu sprzedaży w porównaniu z 4 proc. w 2012 r.