Pasażer, który odbywa służbową podroż koleją, nie musi zawracać sobie głowy dodatkowymi dokumentami potrzebnymi do rozliczenia kosztów przejazdu.

Podstawą jest § 17 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Przepisy stanowią, że „za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe uprawniające do przejazdu na odległość nie mniejszą niż 50 km, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami (…)”.

Oznacza to, że osoba prowadząca działalność gospodarczą, która chce włączyć koszty przejazdu do kosztów nie musi upominać się dodatkowo o wystawienie faktury. Bilet kolejowy jest fakturą - taką informację zawierają regulaminy przewoźników lub ich taryfy.

Trzeba jednak wiedzieć, że bilet zarezerwowany przez internet i wydrukowany nie jest fakturą VAT. Wynika to z faktu, że można go drukować i kopiować bez ograniczeń, co umożliwiałoby nadużycia. W przypadku zakupu biletu przez internet przewoźnik wystawia fakturę pod warunkiem zaznaczenia opcji dotyczącej potrzeby jej otrzymania na etapie zakupu biletu. W innym przypadku żądanie otrzymania faktury należy zgłosić przewoźnikowi do 7 dni po dacie dokonania transakcji. Faktura jest wysyłana na koszt przewoźnika. Bilety kolejowe można kupować przez internet u następujących przewoźników: PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Koleje Śląskie.

Reklama

>>> Czytaj również: Biuro rachunkowe czy księgowa? Jak najlepiej rozliczać firmę