"Najczęściej wykorzystywane są telefony komórkowe - posiada je 86 proc. badanych. Telefon stacjonarny jest podłączony w domach 31 proc. respondentów, a z dostępu do internetu (niezależnie od rodzaju łącza) korzysta 60 proc. osób. W przypadku 47 proc. badanych jest to dostęp stacjonarny, natomiast 13 proc. osób korzysta z internetu mobilnego" - czytamy w raporcie z badania.

UKE zwraca uwagę, że wyniki te są zbliżone do roku poprzedniego, jednak już w odniesieniu do roku 2011 zauważalne są zmiany. Na przestrzeni dwóch lat odsetek osób posiadających telefon komórkowy wzrósł o 1,8 pkt proc., przy jednoczesnym spadku o 7,9 pkt proc. nasycenia usługami telefonii stacjonarnej. Zgodnie z deklaracjami ankietowanych, poziom usług dostępu do internetu nie zmienił się.

"Pod względem współkorzystania z usług telekomunikacyjnych, największą grupę stanowią osoby posługujące się telefonem komórkowym i internetem (42 proc. badanych). Tylko telefon komórkowy posiada 23 proc. osób, a 17 proc. użytkuje zarówno telefon stacjonarny, telefon komórkowy i internet" - czytamy dalej.

UKE podkreśla, że popularnym zjawiskiem jest korzystanie z pakietów usług telekomunikacyjnych. Najczęściej wiązane są usługi stacjonarne, w tym głównie internet, który wchodzi w skład 79 proc. ogółu pakietów. Dla porównania, w 2011 r. wskaźnik ten wynosił 72,5 proc. Najpopularniejsze typy pakietów – zarówno teraz, jak i w latach poprzednich, obejmują telewizję i Internet stacjonarny, albo telefon stacjonarny i internet stacjonarny.

Reklama

W raporcie podano przyczyny braku korzystania z usług telekomunikacyjnych.

"Najczęstszym powodem niekorzystania z telefonu komórkowego jest brak potrzeby jego posiadania (47 proc. wskazań). Co 4 badany z grupy osób nieposiadających telefonu komórkowego wskazuje na niewielkie wykorzystanie usług głosowych" - głosi raport.

Brak dostępu do internetu wiąże się w zdecydowanej większości przypadków również z brakiem potrzeb (58 proc. wskazań) lub niewystarczającymi umiejętnościami korzystania z usługi (38 proc.). Co 4 "nie-użytkownik" internetu nie posiada odpowiedniego sprzętu, umożliwiającego dostęp do sieci, podano także.
Z kolei brak możliwości podłączenia internetu w miejscu zamieszkania dotyka 4 proc. respondentów nie korzystających z internetu.

"Z dostępu do internetu korzysta 60 proc. Polaków w wieku 15 lat i więcej, najczęściej w domu (94 proc.), rzadziej natomiast w pracy (38 proc.). Częstotliwość użytkowania jest bardzo wysoka - większość internautów korzysta z niego codziennie lub kilka razy w tygodniu" - napisano w raporcie.

Internet jest najczęściej wykorzystywany do sprawdzania poczty elektronicznej, odwiedzania portali internetowych i serwisów społecznościowych, słuchania muzyki przez internet oraz używania komunikatorów, podał UKE.

Osoby posiadające dostęp do internetu korzystają ze stacjonarnego dostępu (78 proc.), a 22 proc. użytkuje dostęp mobilny. Wśród wszystkich Polaków w wieku 15 lat i więcej odsetek posiadaczy stacjonarnego i mobilnego dostępu wynosi odpowiednio: 47 proc. i 13 proc.

"Blisko 2/3 badanych posiada tylko telefon komórkowy . Z telefonu stacjonarnego i komórkowego równolegle korzysta 22 proc. osób, a tylko z telefonu stacjonarnego 9 proc. Osoby bez żadnego telefonu stanowią 4 proc. wszystkich badanych. Co 3 użytkownik telefonu komórkowego (35 proc.) korzysta ze smartfona" - czytamy też w raporcie.

Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie losowo-adresowej 1600 osób reprezentatywnej dla populacji Polski w wieku 15 lat i więcej w okresie 25 października - 10 listopada 2013 r.