Ponadto wprowadzona ma zostać ulga w dostępie do infrastruktury dla kolejowych przewoźników intermodalnych.
"Skrócony zostanie termin wydawania pozwolenia na budowę inwestycji kolejowych - do 45 dni (obecnie jest 65) od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie. Jeśli decyzja nie zostanie wydana w wyznaczonym terminie, to organ wyższy w stosunku do organu decyzyjnego, wymierzy karę 500 zł - za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar mają stanowić dochód budżetu państwa" - czytamy w komunikacie.
Czytaj więcej: Które państwo UE ma największą sieć kolejową?
Zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK) i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Na czasowe zajęcie nieruchomości nie będzie potrzebna zgoda ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Rozwiązanie to zapewni szybszą i sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych bez konieczności dokonywania wywłaszczeń, podano również.
Planowana zmiana prawa zakład również rozwiązania wspierające rozwój transportu intermodalnego.
"Aby zwiększyć liczbę przewozów intermodalnych wprowadzona zostanie ulga w opłacie podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej przez przewoźników kolejowych – wykonujących ten rodzaj przewozów. Wprowadzona zostanie definicja 'towarowych przewozów intermodalnych', co umożliwi zarządcy infrastruktury kolejowej rozliczanie tej ulgi" - podało również CIR.
Polecamy:Transport intermodalny: kontenery pojadą taniej po torach, a kolej i tak zarobi