W dzisiejszej uroczystości wkopania kamienia węgielnego pod fabrykę wzięli licznie udział przedstawiciele zarządu Volkswagena z niemieckiej centrali a także polskiej filii. Na rozpoczęciu budowy jednej z największych inwestycji zagranicznych ostatnich lat nie mogło zabraknąć polskich władz. Pojawił się minister gospodarki, Janusz Piechociński oraz marszałek i wojewoda Wielkopolski, lokalne władze, a nawet… arcybiskup Stanisław Gądecki.

- Dzięki tej inwestycji załoga koncernu Volkswagen w Polsce wzrośnie w przeciągu ciągu kilku lat do ponad 16.000 pracowników - powiedział dr Leif Östling z zarządu Volkswagen AG podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego. - Tym samym wzrośnie znaczenie Polski jako międzynarodowego ośrodka przemysłu samochodowego - dodał.

Nowa fabryka powstanie we Wrześni położonej 50 km na wschód od Poznania. Teren budowy obejmuje obszar 220 ha, co stanowi powierzchnię ponad 300 boisk piłkarskich. Obecnie na terenie przyszłej fabryki prowadzone są już pierwsze prace budowlane związane z wyrównywaniem oraz utwardzeniem terenu.

>>> Czytaj też: Cała prawda o polskim rynku pracy. NBP burzy wszystkie mity

Reklama

Pierwsze Craeftery wyjadą za rok

- Dzisiaj zatrudniając blisko 6800 pracowników produkujemy w Volkswagen Poznań rocznie 170 tys. samochodów nie tylko na rynek polski, ale również na rynki w Europie i na innych kontynentach – powiedział dr Eckhard Schulz, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Volkswagen Poznań jest – po spółce w Hanowerze – drugim filarem marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

Pierwsze samochody Volkswagen Crafter nowej generacji opuszczą linie produkcyjne w drugiej połowie 2016 roku. Zdolności produkcyjne fabryki osiągną docelowo roczny wolumen w wysokości do 100.000 samochodów. Na terenie fabryki powstaną nowoczesna lakiernia, hala produkcji karoserii, montażu oraz Park Dostawców wraz z przestrzenią logistyczną.

Inwestycja zatrudni 3 tys. osób, dodatkowe miejsca pracy powstaną też u dostawców. Obecnie udział polskich dostawców części motoryzacyjnych dla poznańskiej fabryki Volkswagena wynosi ponad 40 proc.

Jens Ocksen, Prezes Volkswagen Poznań, podkreślił korzyści dla produkcji, logistyki, dostawców wynikające z lokalizacji nowego zakładu w pobliżu istniejącej już fabryki w Poznaniu. Łatwiej będzie też pozyskać wykwalifikowanych pracowników: - Września oferuje nam optymalne warunki dla działalności gospodarczej, w zakresie infrastruktury oraz rynku pracy. Budowa fabryki w Białężycach k. Wrześni to ważny element realizacji strategicznych i globalnych celów rozwoju segmentu lekkich samochodów użytkowych marki Volkswagen – powiedział Ocksen.

>>> Czytaj też: Umowy czasowe wcale nie takie złe? Raport NBP wskazuje na mobilność pracowników

Piechociński chwali i przypomina o współpracy z lokalnym biznesem

Wrześnię odwiedził również wicepremier Janusz Piechociński. - Wielkopolska to jeden z najszybciej rozwijających się regionów naszego kraju i przyjazny partner biznesowy – stwierdził. - Nowa inwestycja Volkswagena we Wrześni jest tego potwierdzeniem. Decyzja Volkswagena o lokalizacji fabryki w Polsce jest dowodem na to, że Polska jest nadal atrakcyjnym miejscem dla inwestycji – dodał minister gospodarki. Wyraził też nadzieję na długoletnią współpracę koncernu z lokalnymi firmami.

Nowy Zakład we Wrześni stanie się obok Zakładu w Poznań-Antoninek drugim ośrodkiem produkcyjnym marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Polsce. Spółka Volkswagen Poznań istnieje od ponad 20 lat. Od 10 lat produkowany jest tutaj miejski samochód dostawczy Volkswagen Caddy oraz Transporter na rynki całego świata.

ikona lupy />
Zdjęcia z placu budowy nowej fabryki Volkswagena pod Poznaniem / Media
ikona lupy />
Zdjęcia z placu budowy nowej fabryki Volkswagena pod Poznaniem / Media