"Dostawca musi mieć homologację na jeden rynek, na którym będą jeździły lokomotywy. Według naszej wiedzy, krajowe podmioty - Pesa i Newag - spełniają warunki przetargu. Chcieliśmy, by przetarg był konkurencyjny i by móc wybierać z jak największej grupy producentów" - powiedział Derda podczas konferencji prasowej.

Derda dodał, że jeśli Pesa i Newag wezmą udział w przetargu, rywalizować będą prawdopodobnie z największymi producentami - Bombardierem, Siemensem, Skodą i być może Alstomem.

Pierwszych osiem lokomotyw przewoźnik otrzyma w II poł. 2016 r. Będą to pojazdy zdolne obsługiwać pociągi w kierunku niemieckim, czeskim, słowackim, austriackim i węgierskim. Dalsze etapy przetargu obejmują zakup czterech lokomotyw tylko na kierunek niemiecki oraz trzech, które przez Niemcy pojadą do portów holenderskich. Do 2018 r. PKP Cargo ma czas, aby wskazać, które kraje chce obsługiwać lokomotywami kupionymi w ramach opcji.

Ostateczna struktura finansowania zakupu będzie jeszcze ustalana.

Reklama

"Jesteśmy w stanie finansować zamówienie z własnych środków, ale - zwłaszcza w kontekście nabycia AWT - optymalna struktura finansowania będzie jeszcze dobrana. Nie wykluczamy kredytu jak i emisji obligacji" - podsumował Derda.

Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będzie w 80% cena, w 10% współczynnik gotowości technicznej i w 10% współczynnik niezawodności.

Elektryczna lokomotywa wielosystemowa jest przystosowana do przejazdu pomiędzy systemami zasilania różnych państw bez konieczności zatrzymywania pociągu.

PKP Cargo ogłosiło przetarg na zakup 20 lokomotyw wielosystemowych do obsługi połączeń transgranicznych, z czego pięć opcjonalnie. Pierwsze dwie z nowych maszyn z dopuszczeniem na obszar Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Niemiec i Austrii pojawią się w parku taborowym PKP Cargo w sierpniu 2016 roku, a ostatnia - w marcu rok później.

Po finalizacji zakupu spółki Advanced World Transport (AWT) PKP Cargo zyska dostęp do 13 rynków Europy. Do dotychczas obsługiwanych krajów: Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Holandii, Węgiel i Litwy dołączą: Słowenia, Chorwacja, Bułgaria i Rumunia. Oprócz lokomotyw wielosystemowych, PKP Cargo wykorzystuje inne typy lokomotyw do obsługi połączeń za granicą. Na terenie Niemiec, Czech, Słowacji i Litwy wykorzystywane są lokomotywy spalinowe, a na terytorium Czech i Słowacji PKP Cargo wjeżdża elektrycznymi lokomotywami jednosystemowymi, podała też spółka.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.