Jeszcze w tym roku ruszą prace związane z przygotowaniem objazdu. Tę rolę będzie pełnić tak zwana linia obwodowa, a rolę Dworca Centralnego przejmie Dworzec Gdański. Jarosław Bator z PKP mówi, że dworcowa hala zostanie powiększona, tak by przyjąć większą liczbę pasażerów. Kolejarze dobudują także jeden peron, by zwiększyć przepustowość dworca.

Zasadniczy remont rozpocznie się w 2018 roku. To oznacza bardzo duże utrudnienia zarówno dla podróżnych, jak i dla mieszkańców Warszawy. Marcin Machowski z Polskich Linii Kolejowych przyznaje, że osoby korzystające z połączeń kolejowych będą musiały zmienić swoje przyzwyczajenia. Na Dworzec Gdański zostanie skierowany cały ruch dalekobieżny. Natomiast pociągi lokalne przez cały czas będą przejeżdżały przez centrum stolicy.

Na czas remontu węzła kolejarze chcą też uruchomić znowu stację Warszawa Główna. Nie wiadomo jednak jeszcze, jakie pociągi będą z niej korzystać. Remont wiaduktów i trasy na odcinku Powiśle - Dworzec Wschodni, będzie wymagał zamknięcia kilku ulic. Od listopada zeszłego roku kolejarze prowadzą rozmowy w tej sprawie ze stołecznym samorządem. Na razie nie ustalono szczegółów, ale nie można wykluczyć, że zamknięta zostanie na przykład ulica Targowa.

W sumie, razem z przygotowaniem objazdów, remont warszawskiego węzła kolejowego będzie kosztował dwa miliardy złotych. Prace potrwają kilka lat. Dzięki modernizacji zostanie zwiększona przepustowość trasy. Powstanie też sześć nowych przystanków, a istniejące zostaną wyremontowane.

Reklama

Podobne inwestycje są lub będą prowadzone w Trójmieście, Łodzi, Krakowie i w aglomeracji śląskiej.

>>> Czytaj też: Ile osób podróżuje Pendolino? PKP Intercity podało dane o frekwencji