- Składowe wskaźnika uległy różnokierunkowym zmianom. Odnotowano wyższe wartości przede wszystkim dla ocen dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 3,1 p. proc.) oraz przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,4 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji gospodarczej kraju (odpowiednio o 1,5 p. proc. i 1,1 p. proc.).) - czytamy w komunikacie.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,4 pkt proc. m/m i wyniósł -16,5 pkt (i był wyższy o 9,2 pkt niż rok wcześniej), poinformował także GUS.

- Wzrost wartości składnika był przede wszystkim wynikiem polepszenia się ocen dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 5,6 p. proc.), a w mniejszym stopniu przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 2,1 p. proc.). Gorzej oceniana była przyszła sytuacja ekonomiczna kraju (spadek o 1,5 p. proc.), a przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia były nieznacznie gorsze niż w ubiegłym miesiącu (spadek o 0,3 p. proc.) - czytamy dalej w materiale.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W styczniu 2015 r. przeprowadzono 1525 wywiadów (w tym 141 wywiadów metodą CATI).

Reklama

>>> Polecamy: Ile osób podróżuje Pendolino? PKP Intercity podało dane o frekwencji