EBITDA przed korektą wyniosła 26,5 mln zł wobec 16,3 mln zł rok wcześniej.

Główny wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną w II kw. 2021 r. miały poniższe czynniki:

Reklama

- Sprzyjające otoczenie zewnętrzne w biznesie oleju napędowego (wyższe r/r oraz wyższe od założeń wolumeny i marże)

- Wyższe r/r marże detaliczne realizowane w segmencie stacji paliw Avia

- Ograniczenie popytu na biopaliwa w wyniku wysokich cen produktu

- Utrzymująca się niższa niż oczekiwano sprzedaż w segmencie fotowoltaiki w wyniku dużej konkurencji w zakresie mikro instalacji

- Niekorzystny wpływ rozliczeń długoterminowych kontraktów w zakresie handlu energią elektryczną w spółce Tradea

- Dokonanie korekty wysokości kosztu NCR (Narodowego Celu Redukcyjnego) w I kwartale 2021 r., który ma wpływ na poziom marż ze sprzedaży oleju napędowego - w celu dostosowania prezentacji wyników do ich realnych poziomach. Korekta została dokonana w związku z nowelizacją przepisów o NCR, która weszła w życie w lipcu 2021 r., a której kształt (poziom i fakt konieczności realizacji NCR w minionych okresach) nie był wcześniej znany. Przepisy, o których mowa nakładają tegoroczny obowiązek realizacji NCR dopiero od 1 lipca, a spółka, prowadząc konserwatywną politykę - zakładała funkcjonowanie obowiązku od 1 stycznia, stąd potrzeba korekty wyniku za I kwartał 2021 r. Wpływ tej korekty (zdarzenie jednorazowe) na EBITDA skorygowaną II kwartału 2021 r. to +4,8 mln zł

- Rezerwa na potencjalne różnice inwentaryzacyjne po przeniesieniu zapasów paneli fotowoltaicznych oraz jednorazowe ujęcie kosztów marketingu poniesionych w 2020 r. w spółce Unimot Energia i Gaz w łącznej wysokości - wpływ -1,3 mln zł, wymieniono w materiale.

Skorygowana EBITDA to zysk EBITDA skorygowany o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego oleju napędowego, uzasadnione przesunięcia oraz zdarzenia jednorazowe, wyjaśniono.

"Jesteśmy zadowoleni z rezultatu osiągniętego w II kwartale br. Cieszą nas sukcesy w naszym głównym biznesie, czyli obszarze oleju napędowego, gdzie osiągnęliśmy wyższe niż w II kwartale ubiegłego roku oraz wyższe od założeń wolumeny i marże. Także sieć detaliczna Avia z miesiąca na miesiąc notuje lepsze wyniki i pobija rekordy sprzedaży. Wyzwania z kolei pojawiły się przede wszystkim w biznesie biopaliw, fotowoltaice i hurtowym handlu energią" - powiedział prezes Adam Sikorski, cytowany w komunikacie.

Ostateczne dane zostaną opublikowane w raporcie okresowym za II kw. 24 sierpnia 2021 r.

Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 4,82 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2020 r.

(ISBnews)