"Z naszych analiz wynika, że w latach 2022 i 2023 rynek będzie nadal rósł i w 2022 r. będzie o 15 proc. większy niż w 2020 r., a w przyszłym roku o 20 proc. większy niż w 2020 r. Oznacza to, że w 2022 r. wartość sprzedaży przekroczy 40 mld zł" - oceniła w rozmowie z ISBnews ekspert PMR Karolina Szałas.

PMR ocenia, że okres pandemii, który w Polsce trwa od I kwartału 2020 r., wpłynął na rynek pozytywnie, a w samym 2020 r. rynek urósł o 15 proc. r/r i osiągnął wartość 36,1 mld zł.

"Pandemia koronawirusa, w porównaniu do innych rynków handlu detalicznego, pozytywnie wpłynęła na rynek RTV, AGD i elektroniki użytkowej. Częstsze przebywanie w domu, nauka oraz praca zdalna wiązały się z wymianą lub doposażeniem mieszkania w sprzęt elektroniczny" - napisano w raporcie "Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027".

"Według danych PMR, rynek ten osiągnął w 2020 r. wartość 36,1 mld zł, wzrastając o ponad 15 proc. r/r" - dodano.

Reklama

W ocenie PMR, czynnikiem, który najmocniej wpływał w latach 2020-2021 na rynek produktów RTV, AGD i elektroniki użytkowej jest pandemia COVID-19.

"Z drugiej strony, problemy z dostawami części do produktów elektronicznych znacząco wpływały na dostępność elektroniki w sklepach w 2021 r. Problemy podażowe skutkowały tym, że wzrost dynamiki sprzedaży był niższy, porównując wzrost między 2019, a 2020 rokiem. Choć pod względem popytu konsumentów, rok 2021 okazał się lepszym w porównaniu do poprzedniego" - wskazano w raporcie.

Ponadto PMR ocenia, że w latach 2022-2027 rynek sprzętu RTV, AGD i elektroniki użytkowej będzie w Polsce rósł średniorocznie w tempie 3-5 proc.

"W perspektywie pięciu najbliższych lat, nastąpi osłabienie dynamiki rynku produktów RTV, AGD i sprzętu elektronicznego, które w latach 2020-2021 było podsycone nowymi zachowaniami konsumentów, wywołanymi epidemią wirusa COVID-19" - powiedziała Szałas.

"Wśród czynników, które będą wpływać na niższą dynamikę rynku w kolejnych latach, będzie m.in. mniejsza prognozowana liczba mieszkań oddawanych do użytku, czy mniejsze zainteresowanie Polaków remontami, które swoją kulminację miały w początkowym okresie epidemii, jak również już stosunkowo wysoki poziom wyposażenia gospodarstw domowych w sprzęt elektroniczny. Według prognoz PMR, rynek ten w latach 2022-27 będzie rósł średniorocznie na poziomie 3-5,5%" - oceniła w rozmowie z ISBnews Szałas.

PMR ocenia, że od 2021 r. sprzedaż internetowa jest największym kanałem sprzedaży na rynku RTV/AGD.

"Biorąc pod uwagę sprzedaż produktów nie w wersji elektronicznej, artykuły RTV, AGD i sprzęt elektroniczny należą do najchętniej kupowanych przez Internet, co ma odzwierciedlenie w bardzo wysokim i wciąż rosnącym udziale kanału internetowego w tym segmencie" - wskazano w raporcie.

W 2021 r. ten segment dystrybucji urósł o 2 pkt proc. do 45 proc., zaś w 2027 r. ma osiągnąć 51 proc. udziału w rynku.

"Według danych PMR, udział sprzedaży internetowej w segmencie w 2021 r. osiągnął 45 proc., stając się jednocześnie największym kanałem na rynku produktów RTV, AGD i elektroniki użytkowej, wyprzedzając sieci specjalistyczne. Co więcej, do 2027 r. udział ten będzie nadal wzrastał, osiągając ponad połowę sprzedaży w rynku" - napisano.