Jak wskazano w raporcie "Rynek obiektów handlowych w Polsce", przygotowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych, na koniec 2023 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych zwiększyła się o 424 tys. mkw. GLA (gross leasable area, powierzchnia najmu brutto - PAP) do 13,3 mln mkw. GLA. W efekcie - dodano - nasycenie powierzchnią handlową na koniec 2023 r. wyniosło 353 mkw. na 1000 mieszkańców.

Otwarto aż 35 nowych centrów handlowych

"W 2023 r. w Polsce otwarto 35 nowych obiektów handlowych z czego 23 w drugiej połowie roku. Dodatkowo, 14 obiektów zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Nową podaż zdominowały parki handlowe, odpowiadające za 83 proc. wszystkich otwarć. Jednak nie zmieniło to znacząco struktury zasobów handlowych, nadal dominują centra handlowe odpowiadające za 81 proc. mkw. GLA, parki handlowe stanowią 17 proc. mkw. GLA, a centra wyprzedażowe 2 proc. mkw. GLA" – powiedział, cytowany w komentarzu do raportu, dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer.

Reklama

Z raportu wynika, że nowa podaż szczególnie uzupełniła rynki miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Otwarto w nich większość nowych inwestycji, co przełożyło się na ponad 70 proc. powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2023 r. Obecnie 53 proc. powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w ośmiu największych aglomeracjach, 24 proc. w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 23 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

W raporcie podano też, że spośród oddanych do użytku w 2023 r. parków handlowych, 62 proc. stanowiły małe i bardzo małe obiekty, o powierzchni do 10 tys. m kw. GLA. Według PRCH, parki handlowe z łączną powierzchnią wynoszącą 2,5 mln mkw. GLA odgrywają coraz istotniejszą rolę na polskim rynku.

Coraz chętniej odwiedzamy centra handlowe

Jak podano w raporcie, pomimo spowolnienia gospodarczego i wysokiej inflacji, w ubiegłym roku Polacy jeszcze chętniej niż w 2022 r. korzystali z ofert centrów handlowych. Średnia odwiedzalność obiektów handlowych, mierzona przez PRCH liczbą klientów na 1 m kw. powierzchni najmu, w 2023 r. wyniosła 10,8 osób miesięcznie. W 2022 r. wskaźnik ten był niższy i wynosił 10,3 osób na 1 m kw. powierzchni najmu miesięcznie. To przełożyło się na 4,6 proc. wzrost średniej odwiedzalności centrów handlowych w 2023 r.

Rosły też obroty najemców i tzw. współczynnik konwersji

Według raportu obroty najemców w 2023 r. były o 9,2 proc. wyższe niż w 2022 r., a współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w 2023 r. o 4 proc. wyższy niż w 2022 r. W wybranych kategoriach największe wzrosty obrotów w całym 2023 r., w stosunku do 2022 r., odnotowały: rozrywka - 30,3 proc., usługi - 24,8 proc. oraz gastronomia - 17,4 proc.

Polska Rada Centrów Handlowych jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski