Chile dysponuje największymi rezerwami litu na świecie. BYD prowadzi rozmowy z władzami i firmami, w tym Sociedad Quimica y Minera (SQM), chilijską firmą chemiczną i największym na świecie producentem litu, na temat nowej technologii wydobycia. Z kolei w Brazylii BYD pracuje nad małym samodzielnym projektem, zdradziła Stella Li, wiceprezes wykonawczy chińskiego koncernu we wtorkowym wywiadzie.

Te dwa kraje w Ameryce Południowej są kluczowymi filarami regionalnych działań BYD. W Brazylii firma buduje swoją pierwszą poza Azją fabrykę samochodów elektrycznych w ramach planu utworzenia regionalnego centrum produkcji i innowacji. Natomiast w północnym Chile firma pracuje nad fabryką katod, uzyskawszy wcześniej dostęp do preferencyjnych cen litu wydobywanego przez SQM.

Nowa technologia pozyskiwania litu

Reklama

Teraz BYD negocjuje wprowadzenie innej technologii pozyskania litu. Zamiast obecnej praktyki pompowania ogromnych ilości solanki i przechowywania jej w specjalnych stawach parowania (odstojnikach) przez rok lub dłużej, BYD chce wydobywać lit z wykorzystaniem żywicy. W planach jest dostosowanie stosowanej w Chinach techniki bezpośredniego wydobycia litu do warunków chilijskich.

BYD jest gotowy wprowadzić zaawansowaną technologię DLE do Chile. Lokalnie opracujemy także patenty badawczo-rozwojowe i zaoferujemy bezpłatne patenty chilijskiemu rządowi, aby pomóc Chile w rozwoju tej branży” – powiedziała Li.

W Brazylii BYD ma „mały projekt po stronie wydobywczej i ciężko pracujemy, aby spróbować zdobyć więcej rezerw” – powiedziała. W kraju tym firma nie współpracuje z partnerami: „Chcemy to zrobić sami” - dodała Li.

Światu zabraknie litu?

W związku z szerszym przejściem branży motoryzacyjnej na pojazdy elektryczne, rynek litu stoi w obliczu załamania podaży pod koniec tej dekady. Według Benchmark Mineral Intelligence, aby zaspokoić przyszły popyt, potrzebne są inwestycje o wartości ponad 51 mld dol.