W 2003 r., na rok przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, byliśmy głównie importerami francuskich produktów, a eksportowaliśmy mało. Deficyt handlowy z Francją wynosił wówczas prawie 1,4 miliarda euro, a import był o połowę większy od eksportu.
W ciągu dwóch dekad bardzo wiele się zmieniło: polsko-francuska wymiana handlowa wielokrotnie wzrosła, a w 2023 r. nadwyżka Polski w handlu z Francją wyniosła 8,4 mld euro. Równocześnie wiele polskich firm bardzo się rozwinęło i myśli o inwestycjach bezpośrednich we Francji. Zacieśnia się także współpraca między polskim i francuskim biznesem – na rynku polskim, francuskim, a coraz częściej w skali ogólnoeuropejskiej i globalnej.
Z Joanną Jaroch-Pszeniczną rozmawiamy m.in.:
- o perspektywach rozwoju polsko-francuskiej wymiany handlowej, najważniejszych produktach i usługach oraz dynamice zmiany
- o tym, że Polska przestała być krajem taniej siły roboczej o we współpracy polsko-francuskiej coraz bardziej liczą się wysokie kompetencje polskich specjalistów i menedżerów oraz ich kreatywność i innowacyjność
- o polskim eksporcie do Francji jako sile napędowej gospodarki, roli rynku francuskiego dla polskich firm, ale też możliwości wejścia na rynek francuski i pogłębienia współpracy handlowej
- o tym, na co zwracać uwagę przy kontaktach handlowych z Francuzami, jak się przygotować do wejścia na rynek francuski?
- o polskiej ekspansji kapitałowej we Francji – skali polskich inwestycji nad Sekwaną i strategiach wejścia; radzimy, u kogo szukać porady i wsparcia w tym strategicznym obszarze.
Bardzo zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania całej rozmowy.