Na razie jesteśmy obecni przede wszystkim na rynkach Unii Europejskiej głównie poprzez eksport - tłumaczy prezes Fundacji Krzysztof Kaczmar. Jak mówi najczęściej są to Niemcy a także Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, częściowo rynki Europy Środkowej, w tym Litwa.

Obecne za granicą polskie firmy charakteryzują się przede wszystkim dużą odwagą i determinacją by się rozwijać i być konkurencyjnym - podkreśla dyrektor zarządzający departamentu klientów strategicznych Citi Handlowy Piotr Kosno. Dodaje, że mają dobre produkty i usługi. Działają przede wszystkim w takich branżach jak żywność, farmacja, IT, maszyny i wyposażenie. Podobnie jak u nas, za granicą też napotykają na bariery. Główną jest biurokracja. Czasami aby w coś zainwestować trzeba mieć 20 pozwoleń - zwraca uwagę dyrektor Kosno.

Badanie wykazało też, że największym wyzwaniem w rozwoju firm są czynniki makroekonomiczne takie jak między innymi kursy walut a także konkurencja zagraniczna. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami firmy najczęściej inwestują w kapitał ludzki, konkurują ceną oraz jakością produktów i usług. Bardzo liczą się wiedza i doświadczenie pracowników.

Z badania wynika też, że firmy nie mają problemu z finansowaniem swojej działalności z zewnątrz - głównie z banków i dotacji unijnych.

Reklama

Badaniem objęto ponad 500 przedsiębiorstw o obrotach powyżej 8 milionów złotych. Nie było wśród nich mikro przedsiębiorstw.

>>> Zobacz tutaj bezlitosne dane GUS. Liczba Polaków wyjeżdżających za granicę w poszukiwaniu lepszego życia ciągle rośnie