Do kogo kierowano roszczenia?

W tej kwocie 12,8 mld zł to roszczenia zgłoszone przez klientów banków, firm pożyczkowych czy domów maklerskich. W stosunku do zakładów ubezpieczeń czy funduszy emerytalnych zgłoszono roszczenia o wartości niespełna 1,1 mld zł.

Z danych przedstawionych przez RF wynika, że w 2022 r. do sądów trafiło 85 tys. spraw skierowanych przez klientów instytucji finansowych, z czego 47,3 tys. dotyczyło rynku bankowo-kapitałowego. O ile przeciętna wartość roszczenia na całym rynku wynosiła 162,8 tys. zł, o tyle w odniesieniu do instytucji bankowych i działających na rynku kapitałowym było to prawie 339 tys. zł.

Reklama

Ile wygrali klienci?

Rzecznik w sprawozdaniu nie wyjaśnia, skąd takie kwoty i liczby roszczeń. Kilkunastomiliardową wartość pozwów przeciwko bankom i podobnym instytucjom można wiązać z falą spraw dotyczących walutowych kredytów hipotecznych.

Liczba pozwów klientów instytucji finansowych była w ub.r. o ok. 5 tys. mniejsza niż w 2021 r. Za to wartość roszczeń wzrosła: w 2021 r. wynosiła 9,9 mld zł (a rok wcześniej: 5,2 mld zł).

W prawomocnych rozstrzygnięciach w ub.r. zasądzono na rzecz klientów w ub.r. 788,5 mln zł wobec 440,3 mln zł w 2021 r. Przyrost był związany w głównej mierze z wyrokami dotyczącymi segmentu bankowo-kapitałowego.

Liczba reklamacji

Sprawozdanie zawiera informacje na temat liczby reklamacji, jakie otrzymały w ubiegłym roku instytucje finansowe. “Liczba reklamacji do rozpatrzenia przez instytucje finansowe w roku 2022 wyniosła niemal 2194 tys. i wzrosła w stosunku do 2021 r. (2008 tys.). Ponad 83 proc. ogółu reklamacji wpłynęło do podmiotów sektora bankowo-kapitałowego (1831 tys.), a 17 proc. do sektora ubezpieczeniowo-emerytalnego (363 tys.)” –czytamy w dokumencie opublikowanym przez Rzecznika Finansowego.

Ile spraw zostało uznanych?

“Spośród rozpatrzonych w 2022 r. reklamacji, zarzuty klientów zostały uznane w całości lub w części w 53 proc. spraw, przy czym podmioty rynku bankowo-kapitałowego uznawały reklamacje częściej (58 proc.) w stosunku do podmiotów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego (27 proc.)” - napisano w sprawozdaniu RF. Odsetek reklamacji, w których instytucje finansowe przyznawały rację klientom były podobny, jak rok wcześniej.