Oto marki, które przyciągają fanatycznych wyznawców (ZDJĘCIA)
Snobizm, a może faktyczna przewaga nad konkurentami? Dla fan(atyk)ów tych marek nie ma to najmniejszego znaczenia. Serwis businessinsider.com sporządził listę marek, które gromadzą fanatycznych wyznawców. Oto jej część.
.
1 Vans. To coś więcej niż firma – to styl życia. I faktycznie, ta sportowa marka jest liderem na rynku obuwia do jazdy na deskorolce i snowboardzie. Kojarzy się jednak nie tylko ze sprzedażą. Vans sponsoruje takie wydarzenia, jak np. „Warped Tour”, „Go Skateboarding Day” oraz liczne festiwale muzyczne i eventy związane ze sportami ekstremalnymi. Na zdjęciu: deskorolkarz.
ShutterStock
2 Mini Cooper. Pierwsze auto zostało wyprodukowane w 1959 roku i szybko zdobyło sobie miano ikony lat 60. XX wieku. British Motor Company (BMC) produkował ten samochód od 1959 do 2000 roku. Od 2001 roku jest znany jako MINI. Magazyn „Autocar” w 1996 roku przyznał samochodowi Mini Cooper wyróżnienie „Samochód XX wieku”. Na zdjęciu nowy model MINI na targach motoryzacyjnych w Genewie.
Bloomberg / Chris Ratcliffe
3 Harley-Davidson to marka, o której opowiadają profesorowie w szkołach biznesu. Historia firmy sięga 1901 roku, kiedy William Sylvester Harley oraz Arthur Davidson przygotowali cztery silniki do ramy rowerowej. Dwa lata później wyprodukowano już pierwszy model przeznaczony do sprzedaży. Harley-Davidson Motor Company to jedna z pierwszych firm, które w pełny sposób zaczęły rozwijać „markę-styl życia” („lifestyle brand”). Świadczyć o tym może chociażby fakt, że w połowie lat 80. XX wieku posiadacze motocykli zrzeszyli się w ramach Harley Owners Group. Członkostwo w grupie szło w parze z promocjami u producenta, wieść o tym zaś rozpowszechniana była drogą nieformalną. Nie trzeba dodawać, że niezwykle skutecznie.
Bloomberg
4 Vespa. Ten legendarny skuter został stworzony 76 lat temu. W tak długim okresie czasu powstawało i upadało wiele firm, które próbowały odnaleźć się na tym rynku. Włoska marka przetrwała jednak próbę czasu. To niewielkie urządzenie pomogło milionom ludzi po II wojnie światowej osiągnąć mobilność i wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na świecie. Popularność Vespy wykracza jednak poza li tylko funkcjonalność tego pojazdu. Podobnie jak inne marki z tej listy, również Vespa skupia wokół siebie grono „fanatycznych” użytkowników, którzy zrzeszają się licznych grupach posiadaczy skuterów. Na zdjęciu: Skutery Vespa GTS300. Mediolan, Włochy. 6.05.2008.
Bloomberg / GIUSEPPE ARESU
5 Volkswagen Beetle. Ten model ze stajni niemieckiego giganta motoryzacji pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawanych symboli XX wieku. „Garbus” był z nami i podczas II wojny światowej, i podczas legendarnego festiwalu Woodstock, ale również podczas upadku Muru Berlińskiego. Garbus jest także bohaterem wielu filmów i tekstów popkultury. Auto to było popularne szczególnie w gronie młodych kobiet, jednakże ostatnie zmiany designu miały zachęcić do tego modelu także klientów płci męskiej. Na zdjęciu: Salon Volkswagena w Norymberdze. Klasyczny model Volkswagena Beetle zawieszony na pierwszym planie. Norymberga, Niemcy, 22.07.2009.
Bloomberg / THOMAS LANGER
6 IKEA. Szwedzkiego giganta z branży meblarskiej nie trzeba nikomu przedstawiać. Twórca imperium Ikei – Ingvar Kamprad – jest dziś piątym najbogatszym człowiekiem na świecie i pierwszym najbogatszym Europejczykiem. Charakterystyczny styl mebli podbił serca konsumentów z całego świata, a szczególnie tych z Polski. Okazuje się bowiem, że nasz kraj po Rosji i Chinach jest trzecim największym rynkiem dla szwedzkiego koncernu. Na zdjęciu: Salon IKEA w Nowym Jorku, USA. 29.09.2012
Bloomberg / Victor J. Blue
7 Apple. Czy trzeba cokolwiek wyjaśniać? Tu już nie chodzi tylko o iPady, iPhone’y - fanatyczni klienci amerykańskiego giganta chcą mieć dosłownie wszystko od Apple. Snobizm czy może umiłowanie prostoty i przyjazności dla klienta, na które stawia Apple? Dla milionów fanów, którzy przy okazji każdej premiery urządzeń Apple stoją w kilometrowych kolejkach, odpowiedź na to pytanie jest zupełnie bez znaczenia. Na zdjęciu: Sklep Apple w Hong Kongu. 4.03.2013
Bloomberg / Lam Yik Fei
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję