12 pomysłów Elona Muska, czyli co chodzi po głowie słynnemu CEO Tesla Motors
W ciągu ostatnich lat udało mu się już wdrożyć kilka swoich innowacyjnych pomysłów. Niektóre okazały się bardzo dochodowe. Co jeszcze wymyśli współtwórca PayPala, filantrop, biznesmen kierujący trzema spółkami i wizjoner, który planuje spędzić emeryturę na Marsie? Oto jego najnowsze projekty.
.
1 Hyperloop. Oto pierwszy z pomysłów inżyniera Muska – świeży, zaledwie sprzed miesiąca. Co byście powiedzieli na podróż gondolą dla 28 pasażerów, która prześlizguje się przez tunel z prędkością 760 mil na godzinę (ok. 1200 km/h). Hyperloop, jak go określa sam twórca, miałby być „piątym środkiem transportu”. Pojazd miałby przewozić ludzi z Los Angeles do San Francisco w około 35 minut, z biletem za jedyne 20 dolarów. „Podróż przypominałaby lot samolotem” – powiedział Musk na konferencji dla dziennikarzy w sierpniu. „Byłoby początkowe przyspieszenie, a kiedy już [pojazd] złapałby prędkość, nie dałoby się odczuć żadnej prędkości. Podróż przebiegałaby naprawdę gładko, pasażer czułby się jakby siedział na poduszce powietrznej” – tłumaczył. Koszt realizacji projektu to 6 mld USD. Musk deklaruje, że jest gotów zainwestować w przedsięwzięcie częściowo własne środki. „Chciałbym doczekać momentu, kiedy ta wizja się spełni” – mówi. Zdj. Hyperloop - koncepcja kapsuły, Fot. Teslamotors.com
Media
2 Ponaddźwiękowy elektryczny jet. Czy może być coś bardziej „cool” niż samolot, który potrafi latać z prędkością hipersoniczną? Taki, który może pionowo startować i lądować. „Chciałbym, żeby ktoś go skonstruował” – powiedział Musk podczas jednej z telekonferencji z przedsiębiorcami. „Jeśli nikt jeszcze nad nim nie pracuje, to w przyszłości mógłby sam się tego podjąć” – dodał. Taki samolot z ponaddźwiękową prędkością mógłby dolecieć z Londynu do Szanghaju w około 7,5 godziny. Dzisiaj komercyjne samoloty tę trasę pokonują w 11 godzin. Elektryczny samolot byłby także bardziej przyjazny środowisku niż tradycyjny. A zdolność do pionowego lądowania pozwoliłaby lotniskom zaoszczędzić przestrzeń wykorzystywaną na pasy startowe, maszyny lądowałyby bowiem jak rakiety.
Bloomberg
3 Rakieta wielokrotnego użytku. Jest wiele powodów tego, że transport kosmiczny jest dziś niewyobrażalnie drogi. Oto jeden z ważniejszych: rakiety są produktem jednokrotnego użytku. Statek budowany przez jedną z firm Muska - SpaceX - będzie mógł polecieć w przestrzeń kosmiczną, potem ponownie wrócić do atmosfery ziemskiej i wylądować pionowo. A potem… ponownie wzbić się w kosmos. Dzisiaj rakiety zanim wrócą na Ziemię zazwyczaj pozbywają się części w przestrzeni kosmicznej, po czym rozbijają się w oceanie. Musk rozpoczął już prace nad projektem. Zespół inżynierów SpaceX skonstruował suborbitalną rakietę testową, nazwaną „konikiem polnym” (ang. Grasshopper), która z sukcesem wystartowała i bezpiecznie wylądowała w kosmosie. Kolejnym krokiem jest budowa rakiety, która będzie w stanie odbywać podróże w kosmosie, po czym wracać na Ziemię. Zdj. Próba rakiety Falcon 9 firmy SpaceX, 18 maja, Cape Canaveral - pierwsza prywatna rakieta, która wyruszyła na Międzynarodową Stację Kosmiczną
Bloomberg
4 Komercyjny port kosmiczny. Na razie firma SpaceX testowała swoją rakietę w kalifornijskiej bazie sił lotniczych w Vanderberg oraz na przylądku Cape Canaveral. Firma chce jednak zbudować własne lądowisko dla rakiet w Brownsville w Teksasie.
ShutterStock
5 Sklep Tesla Motors w Teksasie. Bardziej przyziemnym pomysłem Muska jest nowy sklep Tesli w Teksasie. Może nie brzmiałoby to zbyt przewrotnie, gdyby nie fakt, że zgodnie z prawem tego stanu obowiązuje zakaz bezpośredniej sprzedaży samochodów dla producentów. Prawo to powstało po to, aby chronić dealerów samochodowych. Musk chce to zmienić. Tesla ma swoje salony w Teksasie, ale nie może w nich sprzedawać aut ani oferować jazdy próbnej. Zdj. Tesla Roadster
Bloomberg
6 Projekty motoryzacyjne. Poza sportowym modelem Tesla Roadster i luksusowym Modelem S sedan, Musk opowiada o wielu innych elektrycznych autach, które planuje jeszcze wdrożyć. Wśród nich jest Model X – elektryczny samochód sportowy z drzwiami w kształcie skrzydła mewy, takimi jak w filmie „Back to the Future”. Mówi też o tańszym modelu elektrycznego sedana czy pick-upie całkowicie zasilanym prądem dla wszystkich amerykańskich ekologów. Zdj. Model S sedan, Telsa Motor Inc.
Bloomberg
7 Samochód z autopilotem. Tesla rozważa obecnie dodanie do swoich samochodów technologii umożliwiającej prowadzenie pojazdu bez kierownicy. Firma przeprowadziła już rozmowy z Goole’em – informował Musk w maju. Podczas gdy Goolge dla opracowywanej przez swoich inżynierów technologii ukuł termin „samokierujący się samochód”, Musk woli określenie stosowane w lotnictwie - „autopilot”. Fot. Shutterstock
ShutterStock
8 Ładowarki do aut na terenie USA. Musk chciałby podróżować swoimi autami bez przeszkód i mieć możliwość doładowania ich, na przykład na drodze z Los Angeles do Nowego Jorku, na specjalnych markowych stacjach Tesla. I chciałby, aby było tak jeszcze w tym roku. W maju producent samochodów ogłaszał, że buduje swoje stacje „od wybrzeża do wybrzeża”. Bez nich posiadacze luksusowych samochodów są ograniczeni baterią, która wystarcza na około 265 mil. Superładowarka mogłaby doładować samochód w ciągu 20-30 minut. Zdj. Tesla Motors
Bloomberg
9 Roboty na stacjach. Niektóre ze specjalnych stacji Tesla będą miały jeszcze inną firmową innowację. W czerwcu Musk odsłonił projekt systemu wymiany baterii dla Modelu S. Jest to robot, który wymienia rozładowany 1000 kilogramowy akumulator litowo-jonowy na drugi, w pełni naładowany – zaledwie w 90 sekund. Zaprezentowane w wersji demo roboty były w stanie obsłużyć dwa samochody szybciej niż potrzeba na zatankowanie do pełna sedana Audi. Zdj. Elon Muska, prezes Tesla Motors
Bloomberg
10 Rozładowanie korków ulicznych w Los Angeles. Jak dla większość obywateli tego miasta, tak i dla Muska codzienne korki to powód do narzekania. „Już się tym zająłem” – powiedział Musk dla Los Angeles Times’a. I przeznaczył 50 tys. USD dla lokalnej organizacji adwokatów Angelenos Against Gridlock, która lobbuje za poprawą infrastruktury w Kalifornii i innych amerykańskich miastach. „Jeśli widzę, że coś stwarza potencjał do zmian, chętnie pomagam finansowo i merytorycznie” – mawia Musk. Zdj. Miasto Los Angeles w stanie Kalifornia
Bloomberg
11 Pomoc dla dreamlinerów. Flota samolotów 787 Dreamliner jest prawdziwym koszmarem dla Boeinga. Po serii awarii w akumulatorach, która uziemiła te samoloty na całym świecie w tym roku, Musk jest gotów pomóc amerykańskiemu producentowi. „Mam szczere chęci pomocy Boeingowi” – napisał Musk na Twitterze w styczniu. Zdradził także, że prowadzi korespondencję z głównym inżynierem floty. Zdj. Boeing 787 Dreamliner PLL LOT. Źrodło: materiały prasowe LOT
Media / Ed Turner
12 Kolonia na Marsie dla 80 tys. ludzi. Być może wszystkie dotychczasowe projekty i nowe pomysły Muska łączą się w jakąś spójną koncepcję i prowadzą do jednego celu. „Mówiłem już, że chcę umrzeć na Marsie” – powiedział biznesmen na jednej z konferencji w marcu. „I nie byłem pod żadnym wpływem” – dodał. Zdj. Mars Climate Orbiter
Wikimedia Commons
Powiązane
Reklama
Reklama