Jak ocenia się dzieci w szkołach podstawowych w Europie?
W Polsce na pierwszym etapie edukacji w kwestii stopni szkolnych panuje dziś wolna amerykanka. Co szkoła to obyczaj. A jak ocenia się dzieci w szkołach podstawowych w Europie?
W Polsce na pierwszym etapie edukacji w kwestii stopni szkolnych panuje dziś wolna amerykanka. Co szkoła to obyczaj. A jak ocenia się dzieci w szkołach podstawowych w Europie?
1
Uczniowie dziesięcioletniej szkoły powszechnej przez pierwsze sześć lat otrzymują tylko oceny opisowe. Stopnie pojawiają się dopiero w VII klasie, i to tylko z tych przedmiotów, z których później można zdawać egzamin państwowy. Obowiązuje 7-stopniowa skala ocen, od najlepszej do najgorszej: 12, 10, 7, 4, 02, 00, -3. Uczeń nie zdaje, jeśli otrzymuje jedną z dwóch ostatnich
Na zdjęciu: Widok z lotu ptaka na Kopenhagę
ShutterStock
2
Rodzice pierwszoklasistów otrzymują na koniec roku szkolnego podsumowanie osiągnięć dziecka. Stopnie wprowadzane są dopiero, w zależności od landu, w klasie II lub później i wyrażane są w skali od 1 (najlepszy) do 6 (najgorszy).
Na zdjęciu: Brama Brandenburska
ShutterStock
3
Przez pierwsze siedem lat nauczania uczniowie otrzymują oceny opisowe, którym mogą, lecz nie muszą – decyzja leży w gestii szkoły – towarzyszyć oceny numeryczne. Później natomiast uczniowie muszą otrzymywać stopnie w skali od 4 – najgorszy – do 10 – najlepszy, którym może towarzyszyć ocena opisowa.
Na zdjęciu: Stare miasto w Helsinkach
ShutterStock
4
Uczniowie w klasach I–III oraz IV–VI mogą, zamiast ocen numerycznych, otrzymywać oceny opisowe. Wybór leży w gestii każdej szkoły, jednak najpóźniej w klasie VI opis osiągnięć musi zostać „przetłumaczony” na stopnie w skali od 1 (najgorsza) do 5 (najlepsza).
Na zdjęciu: Tallin, stolica Estonii
ShutterStock
5
W I klasie uczniowie otrzymują tylko ocenę opisową. W klasie II i III oceny numeryczne stawiane są tylko w ramach nauki języka łotewskiego i matematyki. Począwszy od klasy IV, stopnie w skali od 1 (najsłabszy) do 10 (najlepszy) stawia się ze wszystkich przedmiotów.
Na zdjęciu: Ryga, Łotwa
ShutterStock
6
Oceny opisowe obowiązują w trakcie całej, czteroletniej podstawówki.
Na zdjęciu: Wilno, Litwa
ShutterStock
7
Dzięwięcioletnia podstawówka jest tutaj podzielona na trzy równe części. W klasach od I do III dzieci otrzymują tylko oceny opisowe. W klasach IV do VI towarzyszą im oceny numeryczne, zaś w klasach od VII do IX uczniowie oceniani są już tylko za pomocą stopni wyrażonych w skali od 1 (najlepsza) do 10 (najgorsza)
Na zdjęciu: Ljubljana - stolica Słowenii
ShutterStock
8
W klasach I–II uczniowie otrzymują tylko oceny opisowe. W klasach III–IV dodatkowo otrzymują także oceny słowne – „doskonały”, „bardzo dobry”, „dobry” i „dostateczny”. W klasach V–VI dochodzi do tego także ocena numeryczna w skali od 1 (najgorsza) do 10 (najlepsza).
Na zdjęciu: Korfu, Grecja
ShutterStock
9 Jeżeli chcesz porównać, jak polska edukacja wypada na tle fińskich szkół to zobacz jak Finlandia, niegdyś zacofany gospodarczo kraj, w ciągu zaledwie 40 lat zdołała stworzyć najlepszy system edukacji na świecie.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję