Jak czytamy w raporcie, w 2018 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 223,6 mld euro, a jego udział w światowym eksporcie 1,35 proc. (według danych International Trade Center). Polska zajmuje czwartą pozycję wśród krajów UE z najwyższą średnią roczną dynamiką eksportu w latach 2015-2018 (8,2 proc.).

Z raportu wynika, że w zeszłym roku działalność eksportową prowadziło 18 tys. polskich firm zatrudniających powyżej 9 osób, a ich średni przychód z eksportu systematycznie rośnie - w latach 2015-2018 zwiększył się o 20,7 proc. do 43,5 mln zł.

Jak zaznaczył Robert Zmiejko dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego w PKO PB, podczas debaty „Wsparcie polskiego eksportu na światowych rynkach”, inaugurującej Forum, PKO BP niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, dlatego wspiera rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych. "Jesteśmy obecni za granicą poprzez oddziały korporacyjne - w Czechach, Niemczech, a wkrótce także na Słowacji" - wymienił.

Zmiejko dodał, że eksporterzy potrzebują stabilnego i zaufanego partnera, który w złożonym procesie wychodzenia na zagraniczne rynki wspiera ich zarówno swoją ofertą finansową, jak i wiedzą analityczną.

Reklama

Wskazał też Platformę Wsparcia Eksportu (www.wspieramyeksport.pl), czyli na dostępne narzędzie wsparcia przedsiębiorców, planujących ekspansję zagraniczną oraz działających już na zagranicznych rynkach. Jak wyjaśnił, przedsiębiorcy korzystający z platformy mogą m.in. zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta.

Z informacji podanych przez PKO BP wynika, że funkcja ta została opracowana we współpracy z wywiadownią gospodarczą, która dostarcza informacje na temat aktualnej sytuacji zagranicznych firm. Wskazano, że na portalu dostępne są również szczegółowe informacje gospodarcze o potencjalnych rynkach zbytu, wskazówki jak zbudować strategię firmy i odpowiednio wykorzystać marketing do promocji firm za granicą oraz jak dobrać odpowiednie produkty finansowe. Dostępne są również aktualne raporty dotyczące poszczególnych branż i perspektywy ich rozwoju na wybranych rynkach. "Dużym zainteresowaniem cieszą się raporty poświęcone najważniejszym branżom z punktu widzenia polskiego eksportu: kosmetycznej, meblarskiej, słodyczy czy farmaceutycznej" - podano.

Misją Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. PAIH działa zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe ulokowane na całym świecie, na rynkach charakteryzujących się największym potencjałem możliwości biznesowych. Agencja pomaga w przejściu przez procedury administracyjne dotyczące konkretnych przedsięwzięć, opracowaniu rozwiązań prawnych, znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, wiarygodnych partnerów oraz dostawców.

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. W II kwartale 2019 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,22 mld zł a wartość aktywów sięgnęła 329 mld zł. PKO BP jest najcenniejszą spółką notowaną na GPW w Warszawie.

>>> Czytaj też: Polska będzie cukrowym potentatem w Europie?