Jak czytamy w komunikacie, realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac RAFAKO nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu, w ramach spółki celowej, seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

"Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe" - powiedział cytowany w komunikacie wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.

Reklama

Dodał, że ARP dostrzega potencjał tego rynku. "Widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie RAFAKO EBUS to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję Agencji" - ocenił.

Agencja podała, że prototyp autobusu elektrycznego o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w miastach, jak i na terenach podmiejskich. "Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach" - czytamy.

Celem ARP jest rozwój, w ramach spółki celowej, autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Według ARP prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Wskazano za danymi Electric Bus Market 2013-2025, że światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce.