Nowe laboratorium w Karolinie Północnej będzie opracowywać produkty litowe dwa do trzech razy szybciej niż poprzednio - zapowiedział w środę dyrektor Albemarle ds. technologii Glen Merfeld. Inżynierowie będą używać niestandardowych próbek wielkości telefonu komórkowego, aby sprawdzić, jak dobrze mieszanka litowa będzie działać na przykład z nowymi modelami samochodów.

Wyzwanie polega na tym, że w przypadku litu nie ma czegoś takiego jak jeden rozmiar dla wszystkich. Akumulatory do pojazdów elektrycznych są zaprojektowane tak, aby osiągnąć odpowiednią wydajność, producenci akumulatorów i samochodów dokładnie analizują wszystko, od czystości litu, po struktury kryształów i rozmiary cząstek.

Reklama

Producenci samochodów spieszą się, aby zabezpieczyć dostawy i zwiększyć produkcję pojazdów elektrycznych, ponieważ mają wyznaczone cele ekologiczne w ramach globalnego odchodzenia od paliw kopalnych.

Laboratorium Albemarle stworzy również cienką jak brzytwa formę litu, która sprawi, że baterie będą tańsze i wydajniejsze. Folia mierzy zaledwie 20 mikronów grubości, czyli około jednej piątej ludzkiego włosa. W przyszłości może osiągnąć nawet grubość folii litowej - od 3 do 5 mikronów. Technologia ta może obniżyć koszty o 50 proc., uważa Merfeld.

Folie litowe mogłyby zastąpić grafit, kosztowną część akumulatorów stosowanych obecnie w pojazdach elektrycznych. Dyrektor generalny Tesli Elon Musk powiedział we wrześniu, że kluczem do obiecanego przez firmę samochodu za 25 tys. dolarów jest obniżenie kosztów energii poprzez redukcję grafitu i kobaltu.

Oczekuje się, że centrum innowacji Albemarle zostanie w pełni uruchomione w lipcu.