S&P Global Mobility, wcześniej znany jako IHS Markit, obniżył swoje szacunki na lata 2022 i 2023 o 2,6 mln pojazdów w każdym roku. Eksperci oczekują teraz, że firmy motoryzacyjne wyprodukują 81,6 mln samochodów na całym świecie w tym roku i 88,5 mln w przyszłym.

„Ryzyko spadków jest ogromne” – powiedział w środowym oświadczeniu Mark Fulthorpe, dyrektor wykonawczy S&P Global Mobility ds. prognozowania globalnej produkcji. W najgorszym scenariuszu produkcja może być nawet o 4 mln pojazdów poniżej wcześniejszych prognoz na każdy rok.

S&P Global Mobility wskazuje na wpływ wojny z Rosją na ceny energii i surowców, oczekiwania na pogorszenie się niedoboru półprzewodników i zakłócenia w przepływie wiązek przewodów z Ukrainy. Dostawcy mogą mieć problemy z pozyskiwaniem gazu neonowego, używanego do produkcji chipów, z Ukrainy, a także palladu z Rosji. Metal z grupy platynowców jest podstawowym elementem katalizatorów, które zamieniają spaliny silnika w mniej toksyczne emisje.

Wybuch epidemii Covid-19 w Chinach prowadzi również do zamykania fabryk w centrach produkcyjnych, w tym w Shenzhen i Changchun. Wśród nich są Toyota, Volkswagen i Tesla.

Reklama
ikona lupy />
Prognoza światowej produkcji samochodów / Bloomberg