W prawie co piątym gospodarstwie domowym mieszka jakiś pupil - najczęściej pies, kot lub ptak. 43 proc. internautów rozważa w najbliższej przyszłości posiadanie (zakup lub adopcję) zwierzaka, a 17 proc. deklaruje, że w przeszłości byli opiekunami jakiegoś zwierzęcia. Oznacza to, że w ¾ domów mieszka, mieszkał lub za chwilę zamieszka jakiś biegający, latający lub pływający podopieczny.

Idąc dalej, wyniki badania pokazują, że zwierzęta traktowane są przez Polaków jako pełnoprawni członkowie rodzin, często dość uprzywilejowani, bo w 2/3 domów mogą spać z właścicielami, a nie tylko na swoim posłaniu i podjadać smaczki ze stołu, a nie tylko jeść dedykowaną karmę. 9 na 10 internautów kupuje produkty dla zwierząt w e-commerce, przy czym wybierając je są podobnie uważni i analityczni, jak podczas zakupów dla dzieci.

IGE publikuje raport z kategorii CSR

Reklama

Po tych kilku informacjach nasuwa się wniosek, że przyjazność zwierzętom może być bardzo ważnym czynnikiem sukcesu dla firm sprzedających w sieci. I tak jest, ale nie tylko dla nich.

„W sieci i social mediach lubimy dzielić się zdjęciami, filmikami ze swoimi pupilami, a także czytać różnorodne porady. Ale to nie wszystko. Wyniki raportu e-Commerce Animal-friendly Biznespokazują, że zwierzęta są dla nas istotnym elementem życia. Ponadto mają niesamowity wpływ na miejsce pracy, redukują stres i niepokój oraz inspirują do kreatywnego działania. Wzmacniają się interakcje społeczne. Jako organizacja podjęliśmy się przygotowania tego CSR’owego raportu ponieważ obserwujemy, że trend animal-friendly jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu po pandemii,”mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezeska Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zwierzolubni pracodawcy wygrywają?

Warto zaznaczyć, że aż 8 na 10 badanych osób potwierdza, że jest dla nich istotne, czy firma, w której pracują jest animal-friendly. Widzą wiele korzyści z pracy w takiej firmie, zarówno dla pracowników jak i samego pracodawcy. Twierdzą, że obecność zwierząt sprawia, że atmosfera pracy jest bardziej przyjazna (30 proc.). Zwierzęta zmniejszają stres (24 proc.) i zwiększają morale pracowników (23 proc.), a więc wpływają na lojalność wobec pracodawcy. Co piąty badany jest zdania, że w obecności zwierząt poprawia się także kreatywność i zwiększa wydajność pracowników.

To niebagatelne atuty wpuszczenia braci mniejszych w nasze firmowe progi. Na szczęście wielu menedżerów zdaje już sobie z tego sprawę, bo 8 na 10 potwierdza, że ich firmy odnoszą korzyści z bycia przyjaznymi zwierzętom i zyskują w oczach nie tylko pracowników, ale i klientów. Aż 68 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że zwierzęta pozytywnie wpływają na atmosferę pracy, a 46 proc. widzi wzrost efektywności pracowników w zwierzolubnych firmach. Z kolei 54 proc. przyznaje, że widzi wzrost lojalności klientów ze względu na jasną i przyjazną politykę wobec zwierząt.

Ale rzeczywistość skrzeczy…

Nie samą pracą jednak człowiek i zwierz żyje, dlatego coraz bardziej istotne dla Polaków jest również to, czy otoczenie, w którym mieszkają, przestrzeń, gdzie spacerują, a także środki transportu, hotele i restauracje są przyjazne zwierzętom. I niestety tutaj Polska nie wypada zbyt dobrze. Opinie co do przyjazności miast i osiedli są podzielone praktycznie pół na pół. Im większe miasto, tym oceny są gorsze. Dodatkowo, aż 59 proc. badanych właścicieli zwierząt przyznaje, że podczas podróżowania z nimi zdarzyły im się jakieś nieprzyjemne sytuacje.

Na szczęście hotele i restauracje zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby stawały się coraz bardziej animal-friendly. 80 proc. badanych menedżerów jest zdania, że klienci rezygnują z usług Ho-Re-Ca, jeśli nie są one dostosowane do potrzeb zwierząt. Praktycznie wszyscy zaś potwierdzili, że można już do nich przybyć ze swoim podopiecznym, chociaż nie bezwarunkowo. 60 proc. stawia wymagania co do rasy czy wagi zwierzęcia. W kontekście wskazywanych korzyści z bycia animal-friendly, można mieć jednak nadzieję, że i te ograniczenia wkrótce znikną.

Dane pochodzą z badania i raportu e-Izby „e-Commerce Animal-friendly Biznes” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1179 internautów oraz 60 menedżerów w różnorodnych firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w październiku 2023 roku.