Zachowanie mówi więcej niż CV. Oto 5 typów pracowników, których warto zatrudniać
„By stworzyć efektywny i kreatywny zespół – potrzeba pracowników, którzy mają motywację do pracy i pewne cechy charakteru sprzyjające pracy w zespole. By je odkryć – warto w pewnym momencie rekrutacji odłożyć na bok CV i skupić się na rozmowie z kandydatem” – radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka międzynarodowego serwisu pracy MonsterPolska.pl.
.
1 Z badań Hay Group wynika, że najlepsi pracownicy to tacy, którzy mają motywację do pracy. Okazuje się, że osoby przejawiające duże zaangażowanie mają o 50 proc. większe szanse na spełnienie postawionych oczekiwań. Według Jamesa Sale'a, specjalisty ds. motywacji, każdy z nas ma unikalną mieszankę bodźców motywujących i decydując się na pracownika, warto tak poprowadzić rozmowę, aby dowiedzieć się, co go w życiu napędza i co się liczy. Przykładowo osoby będące typem przyjaciela, rozwiną zawodowe skrzydła w organizacji, która dba o integrację zespołu. Z kolei pracowników o typie reżysera zmotywuje fakt, że odpowiadają za projekt lub dział. Typ budowniczego – potrzebuje jasnej deklaracji, że ma szansę na awans, a ekspert – będzie zmotywowany w miejscach, w których będzie mógł się rozwijać.
ShutterStock
2
„Osoby, które chcą jak najszybciej rozwiązać problem, przezwyciężyć kryzys i iść dalej, bardzo pozytywnie oddziałują na zespół. Najczęściej posiadają one także drugą umiejętność – szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych” – mówi Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl.
Tę cechę jako jedną z najważniejszych u pracownika, wymieniła w ankiecie grupa menadżerów wyższego szczebla – czytamy w publikacji w serwisie magazynu „Psychology Today”.
ShutterStock
3
„Osoba, która ma dobrą organizację pracy, jest efektywna, zadaniowa, punktualna. Poszukując nowego pracownika, warto zwracać uwagę na to, czy w referencjach pojawia się opis „dobrze zorganizowany”. To dobry prognostyk na dalszą pracę” – komentuje Pocheć.
Już Kartezjusz w 1637 roku przedstawił racjonalną propozycję organizacji pracy. Według Kartezjusza kluczem było: po pierwsze – sformułowanie problemu na piśmie, po drugie – podzielenie przedsięwzięcia na małe zadania, po trzecie – uporządkowanie zadań według priorytetów i terminów, a po czwarte – wykonanie tych czynności i skontrolowanie wyników. Zalecenia uczonego nie tracą na aktualności. Zatem podczas rekrutacji warto zapytać pracownika, jak planuje sobie pracę.
ShutterStock
4 Pod tym określeniem kryje się m.in. pozytywna energia, pozytywne podejście do innych, do zadań i do firmy. Prof. Martin Seligman, jeden z twórców psychologii pozytywnej uważa, że osoby pozytywne są skuteczniejsze w pracy, nie poddają się, nie znają pojęcia „nigdy”. W jednym z eksperymentów Seligman wykazał także związek pomiędzy byciem pozytywnym a wydajnym. Okazało się, że optymiści sprzedali 37 proc. więcej polis niż pesymiści.
ShutterStock
Reklama
Reklama