W tym roku wartość inwestycji w branży hotelarskiej może być zbliżona do tej z ubiegłego roku, która była jak dotąd rekordowa.
– Oznacza to wydatki na poziomie blisko 2 mld – informuje Jerzy Miklewski, analityk rynku hotelarskiego, właściciel firmy Hotelon.

Za mało hoteli wyższej klasy

Szacuje się, że około 40 proc. tej sumy, czyli blisko 800 mln zł, pochłoną przedsięwzięcia związane z modernizacją i remontem obiektów. To dzięki nim, mimo kryzysu, zostanie utrzymany dotychczasowy poziom inwestycji.
Reklama
Tylko Grupa Orbis na modernizację i dalszy rozwój swojej bazy hotelowej wyda w tym roku 100 mln zł.
– Obecnie remont jest prowadzony w hotelu Merkury Hevelius Gdańsk oraz Novotel Poznań Centrum – wyjaśnia Katarzyna Gronek ze spółki Orbis.
W kolejnych latach prace rozpoczną się w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie.
Na dalsze udoskonalanie istniejącej oferty stawia też sieć Starwood Hotels & Resorts, posiadająca w Polsce hotele pod markami Sheraton, Westin i Le Meridien Bristol. Prace ruszyły już w ubiegłym roku, a łączne nakłady na ten cel mają wynieść 5 mln euro.
Jak podkreślają właściciele i zarządcy, warto modernizować hotele, bo w Polsce wyraźnie rośnie popyt na wyższej klasy bazę noclegową. Tymczasem jest ona wciąż niewielka. Spośród blisko 1,5 tys. działających hoteli zaledwie nieco ponad 100 to obiekty cztero- i pięciogwiazdkowe.
– Najwięcej klientów pyta, czy nasz hotel posiada basen oraz SPA & Welles. Coraz więcej osób poszukuje bowiem obiektu, w którym będzie mogło spędzić miło czas także w razie załamania się pogody – mówi Ewa Tyszkiewicz, menedżer hotelu Aurora w Międzyzdrojach.
Z tego też względu została przeprowadzona modernizacja i rozbudowa Aurory, która zakończyła się w maju tego roku. Za miesiąc hotel chce wystąpić o ponowną kategoryzację i przyznanie czterech gwiazdek.
Na skutek prowadzonych prac liczba pokoi w hotelu wzrosła z 36 do 101, a każdy z nich został wyposażony w minibarek, sejf i telewizor plazmowy. Koszt remontu jednego pokoju wyniósł ponad 10 tys. zł. W obiekcie pojawił się ponadto basen, jaccuzi, gabinet SPA & Welles.
– Cena pokoju jednoosobowego wzrosła ze 180 zł w 2008 roku do 250 zł w tym roku, ale mimo to chętnych nie brakuje. Liczymy, że uda się zapełnić hotel na okres wakacji. Obecnie obłożenie nie przekracza 50 proc. – informuje Ewa Tyszkiewicz. Dodaje, że w tym roku hotel spodziewa się przyrostu obrotów na poziomie kilkudziesięciu procent.

Walka o klientów biznesowych

– Dzięki bazie konferencyjnej, o którą także wzbogacił się nasz hotel, przyciągamy do niego także klienta korporacyjnego. Pierwsze konferencje mamy już za sobą. Obecnie otrzymujemy zapytania w sprawie zorganizowania następnych – wyjaśnia pracownik Aurory.
Na rozbudowie i modernizacji, która kosztowała 10,5 mln zł, zyskał też hotel Masuria koło Ostródy. Podobnie jak Aurora hotel wzbogacił się o nowych 20 pokoi i salę konferencyjną na 250 osób.
– Oceniamy, że wyniki finansowe hotelu będą w tym roku o kilkanaście procent lepsze od ubiegłorocznych – informuje Marcin Podobas, wiceprezes zarządu Europejskiego Funduszu Hipotecznego, który jest właścicielem Masurii.