Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz mówiła we wtorek podczas otwarcia punktu, że Warszawa - jako pierwsze miasto w Polsce - dołącza do takich europejskich stolic jak: Paryż, Londyn, czy Berlin, gdzie mieszkańcy mają do dyspozycji podobne urządzenia.

Przedsięwzięcie utworzyły: miasto Warszawa, koncern energetyczny RWE oraz klaster Green Stream zajmujący się technologiami związanymi z produkcją samochodów elektrycznych, w skład którego wchodzą m.in. Instytut Elektrotechniki w Warszawie i Stowarzyszenie Elektryków Polskich.

Punkt powstał przy siedzibie RWE Polska na Wybrzeżu Kościuszkowskim. Docelowo w stolicy ma zostać zainstalowanych 130, przypominających warszawskie parkomaty, punktów z gniazdkami do ładowania samochodów.

"Samochodem podjeżdża się do publicznego punktu ładowania, parkuje samochód i przy pomocy karty chipowej uruchamia punkt. Karta identyfikuje użytkownika, a w przyszłości będzie służyła do rozliczeń. Do punktu podłącza się kabel ładujący, który jest w samochodzie - w zależności od typu - z nową, specjalną wtyczką lub ze standardową wtyczką, jak np. w sprzęcie agd, czy domowej suszarce" - tłumaczyła Katarzyna Kamińska z Green Stream.

"Po podłączeniu pozostawia się samochód aż do naładowania akumulatora. Po naładowaniu odłącza się wtyczkę, chowa kabel i szczęśliwie odjeżdża" - dodała. Green Stream, oprócz publicznych punktów, proponuje także instalację garażowych punktów ładowania - w domu lub pracy.

Sieć 130 punktów ma powstać do połowy 2010 r.; 30 ma być gotowych do końca grudnia - podał członek zarządu RWE Polska ds. handlu Janusz Moroz. W jego ocenie, samochody elektryczne w Polsce upowszechnią się. "Eksploatacja samochodu elektrycznego jest co najmniej 10 razy tańsza niż samochodu spalinowego. Koszt energii w przeliczeniu na 100 kilometrów wynosi 3 złote, podczas gdy spalinowego między 30 a 40 zł" - powiedział Moroz. Dodatkowo samochód elektryczny w miejskich korkach nie pobiera prądu, oprócz potrzebnego do oświetlenia pojazdu.

Osiągi samochodów elektrycznych dorównują już autom spalinowym, a jednocześnie nie emitują one hałasu i spalin - podkreślał Moroz. Przy okazji otwarcia punktu zaprezentowano dwa samochody elektryczne. Pierwszy - amerykańskiej firmy TESLA, w wersji sportowego kabrioletu. Osiąga on prędkość 100 km na godzinę w 3,9 sek.