Zarząd portu podtrzymuje, że pierwsi pasażerowie odprawieni zostaną w tym porcie jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012. Lotnisko ma być tańsze od warszawskiego Okęcia, a w konsekwencji przejąć od Warszawy operacje tanich linii lotniczych i przewozy czarterowe. Jednak, by tak się stało, najpierw trzeba przebudować drogę startową, płyty postojowe, ale przede wszystkim zbudować terminal pasażerski.
To najbardziej kosztowana część inwestycji, która pochłonie minimum 400 mln zł. Nic dziwnego, że o kontrakt na jego budowę zabiega aż osiemnaście konsorcjów budowlanych, m.in. Warbud czy Saspol, w którym jest m. in. J.W. Construction. Jak zapewnia Piotr Okienczyc, prezes PL Modlin, z tego grona na dniach wybrana zostanie tzw. krótka lista inwestorów, zwycięzcę przetargu powinniśmy poznać już marcu, a najpóźniej w kwietniu. – Ruszymy z budową na wiosnę – zapowiada Piotr Okienczyc.
Do tego czasu powinny być także znane szczegóły finansowania projektu. Na razie pewne jest tylko blisko 80 mln zł z Unii Europejskiej i drugie tyle od udziałowców, którymi są samorząd województwa mazowieckiego, Agencja Mienia Wojskowego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz gmina Nowy Dwór Mazowiecki. Skąd pozostałe środki? – Od instytucji komercyjnych – odpowiada Piotr Okienczyc.

Przetarg na doradcę

Reklama
Zarząd spółki zamierza skorzystać z pomocy doradcy. W tę środę mija termin składania ofert w tym postępowaniu, a firma, która pozyska kontrakt, ma załatwić sprawę do końca kwietnia tego roku.
Linie lotnicze cieszą się z zapowiedzi zarządu firmy. W Modlinie mają być niższe stawki niż na Okęciu, tak by zachęcić do operowania z tego portu przede wszystkim tanie linie lotnicze i przewoźników czarterowych. Obecnie stołeczny port jest dla nich za drogi, o czym świadczy wycofanie się z Warszawy – po zamknięciu terminalu Etiuda – takich linii jak Ryanair czy EasyJet. Na Okęciu trzeba płacić bowiem 60 zł za każdego pasażera, a do tego minium 200 zł za lądowanie samolotu. Tymczasem branża lotnicza spodziewa się, że w Modlinie opusty – przynajmniej w pierwszym roku funkcjonowania portu – mogą być niższe nawet o 50 proc.
– Wtedy bez wahania przeniesiemy tam swoje operacje – mówi Mariusz Szpikowski, prezes Air Italy Polska. Według niego jest także szansa na to, że port ten stanie się miejscem, w którym na stałe bazować będą samoloty tanich linii, a nawet portem przesiadkowym dla tradycyjnych przewoźników. – Modlin ma potencjał, żeby stać się nawet drugim Frankfurtem, pod warunkiem że rząd przygotuje odpowiednią strategię, która będzie zachęcała do inwestowania w Polsce – ocenia Mariusz Szpikowski. Jednak zaznacza, że na razie takiej wizji nie ma. – Jest natomiast dżungla – mówi Mariusz Szpikowski. I przypomina wypadki z forsowanymi na siłę przez rząd zmianami w prawie lotniczym, które zwiększą obciążenie linii i portów lotniczych.

Potrzebna infrastruktura

Lotnisko na pewno się nie rozwinie bez infrastruktury drogowej i kolejowej, która połączy go z Warszawą. Modlin położony jest 40 km od stolicy. – Żeby Modlin działał, musi być lepszy dojazd do lotniska. Ludzie nie mogą tam jechać pół dnia przez zatłoczone Łomianki – mówi Zbigniew Sałek, wiceszef Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk.
Jak zapewniają przedstawiciele samorządu mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycje będą gotowe na czas. Jednak Zbigniew Sałek w to wątpi. Tak jak w to, że lotnisko powstanie przed Euro 2012. Według niego tak duża inwestycja potrwa przynajmniej trzy lata od czasu załatwienia wszystkich formalności.
Planowane inwestycje
Na lotnisku:
● wydłużenie i poszerzenie drogi startowej
● remont płyty postojowej
● budowa dróg technicznych i patrolowych
● instalacja pomocy nawigacyjnych, pełen system świateł podejścia, wieża mobilna
● terminal pasażerski:odloty i przyloty na tym samym poziomie
● terminal Cargo
● trzy parkingi na 877 miejsc postojowych z możliwością rozbudowy
● modernizacja trzech hangarów na potrzeby służb technicznych i utrzymania lotniska
● gruntowna przebudowa domku pilotów, zarządu portu, kotłowni i dwóch stacji trafo
● budowa stacji kolejowej
Towarzyszące:
● Połączenia drogowe
– stan obecny:
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie dwupasmowej trasy międzynarodowej E-7. Drogą dojazdową do lotniska jest droga krajowa nr 62
– w przyszłości:
planowana jest budowa obwodnicy Warszawy po jej zachodniej stronie (lotnisko uzyskałoby dobre połączenie z autostradą A-2)
– możliwe jest powstanie specjalnych linii autobusowych, które będą dowozić pasażerów do Warszawy.
● Połączenie kolejowe
– stan obecny:
lotnisko w Modlinie posiada połączenie z linią kolejową E-65 łączącą Warszawę z Gdańskiem
w przyszłości:
PKP PLK ma zmodernizować stację kolejową Modlin oraz odcinek kolejowy Warszawa Wschodnia–Modlin. Lotnisko zyska połączenie kolejowe z Warszawą, a docelowo również z Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Źródło: PL Modlin
ikona lupy />
Lotnisko w Modlinie ma być gotowe przed Euro 2012 / Inne