Wskaźnik wyprzedzający wyniósł w tym czasie -27,4 pkt proc., tj. wzrósł o 1,3 pkt wobec poprzedniego kwartału, ale zmniejszył się o 5,7 pkt r/r. "Zanotowana w III kwartale 2011 r. poprawa nastrojów konsumenckich osiągnięta została głównie poprzez poprawę ocen dotyczących zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju" - głosi komunikat. W mniejszym stopniu na poprawę nastrojów konsumenckich wpłynęły oceny zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy, podał też GUS.

"Negatywnie na zmiany nastrojów konsumenckich w III kwartale 2011 r. oddziaływały tylko oceny oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia. Wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy) ukształtował się co do wartości bezwzględnej na poziomie 34,3 pkt proc. i był gorszy niż w poprzednim kwartale o 3,4 pkt proc." - podsumował GUS. Źródło: GUS Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W III kwartale 2011 r. badanie przeprowadzono na próbie 5 440 gospodarstw domowych.