Handel ze Wschodem zawsze był ryzykowny – zwracają uwagę eksperci od ubezpieczeń transakcji eksportowych. Ale po ostatnich wydarzeniach ryzyko współpracy z ukraińskimi i rosyjskimi kontrahentami wzrosło drastycznie. Dowód to fala wniosków o interwencję, jaką zalali Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych sprzedający, który nie mogą doczekać się zapłaty od Ukraińców. Już teraz wartość tych wniosków (liczona wielkością zaległych płatności) przekroczyła poziom z całego ubiegłego roku. A już wtedy nie była to mała kwota, bo wynosiła 14,6 mln zł.
Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający firmy ubezpieczeniowej Atradius dodaje, że Ukraina już od dłuższego czasu miała złe oceny poziomu ryzyka. Ale teraz będą one jeszcze gorsze. Atradius swoją zamierza właśnie zmienić z „7” na „10”. Dziesiątka to najgorsza ocena oznaczająca ekstremalnie wysokie ryzyko polityczne.
Co na to przedsiębiorcy?
– W ostatnim tygodniu nasza sprzedaż na rynku ukraińskim spadła w sumie o 20 proc. w porównaniu z 2013 r. Dlatego zaczynamy szukać nowych odbiorców dla naszych towarów pochodzących z ukraińskiej fabryki. Jej przedstawiciele już prowadzą rozmowy w tej sprawie m.in. z kontrahentami z Rumunii – mówi Roman Przybylski, członek zarządu i dyrektor handlowy Nowy Styl Group. To firma zajmująca się produkcją mebli. Ale głos jednego z jej szefów nie jest odosobnionym przypadkiem. Szukanie nowych rynków zapowiada też branża spożywcza.
W tym zwłaszcza mięsna, dla której Wschód był głównym odbiorcą.
– Nasze obroty za 2013 r. to 200 mln zł. Z tego ok. 40 proc. generował eksport, w tym głównie ten na rynki wschodnie, gdzie szło 75 proc. naszych produktów. Dlatego dywersyfikacja kierunków eksportowych to dla nas dzisiaj konieczność – dodaje Piotr Zdanowski, współwłaściciel Zakładów Mięsnych Wierzejki.
Podobne plany ma sektor mleczarski, ale jak tłumaczy Grzegorz Kapusta, wiceprezes SM Ryki, trudno będzie szybko znaleźć zastępstwo, bo spożycie serów w Rosji i na Ukrainie było ogromne.
– Na Ukrainę eksportujemy 10 proc. produkcji, do Rosji drugie 10 proc. Miesięcznie produkujemy 1100 ton. Zdajemy sobie jednak sprawę z potrzeby szukania nowych odbiorców w obecnej sytuacji – zapewnia Kapusta.
W innych branżach jest podobnie. Remigiusz Chrzanowski reprezentujący Łucznika produkującego maszyny do szycia i sprzęt gospodarstwa domowego ocenia, że na skutek konfliktu zamówienia ze Wschodu już spadły o 50 proc.
>>> Co dla Polski oznacza interwencja Rosji na Krymie? Oto 5 głównych konsekwencji
Trzeba pokryć straty
Pierwszy pomysł na skompensowanie wschodnich strat to zwiększenie sprzedaży w Niemczech. Taką drogę wybiera m.in. Nowy Styl Group. Roman Przybylski mówi, że firma stawia teraz na niemiecki rynek, gdzie nie wyklucza kolejnych akwizycji. W 2013 r. przejęła producenta krzeseł i mebli biurowych Rohde & Grahl. Choć, dodaje Przybylski, Niemcy to za mało, by pokryć straty z zaprzestania obrotu ze Wschodem. Z 280 mln euro obrotu 70–80 mln euro jest realizowane jest właśnie tam. Alternatywa to inne, geograficznie bliskie rynki europejskie.
– Logistyka jest sporym kosztem w eksporcie mebli. Przewożenie ich na dalsze odległości jest nieopłacalne. Z tego względu wchodzenie na nowe bardzo egzotyczne rynki nie wchodzi w grę – mówi Roman Przybylski.
Z większym rozmachem poszukiwania alternatywnych odbiorców prowadzi „spożywka” i sektor kosmetyczny.
– Swoją szansę upatrujemy, jak zresztą cała branża spożywcza, w rozwijających się Chinach – mówi Piotr Zdanowski z ZM Wierzejki.
– Nas też interesują Chiny, ale by w tym kraju działać z sukcesem, musimy mieć produkty o dłuższym terminie przydatności. Planujemy uruchomić ich produkcję – dodaje Grzegorz Kapusta z SM Ryki. Firma zamierza wrócić na rynek słowacki i rozszerzyć współpracę z kontrahentami z Grecji.
– Mamy też sygnały od odbiorców z Niemiec, więc może i tu się pojawimy – mówi Kapusta.
Producenci kosmetyków przenoszą się do Indii, Korei i Japonii.
– Interesują nas zwłaszcza dwa ostatnie kraje, w których chcemy zadebiutować. Plany mieliśmy już od dłuższego czasu. Teraz po prostu je realizujemy – podkreśla Marek Chodkowski z firmy Oceanic, dla której Ukraina, obok Litwy, Białorusi, Węgier, Słowacji i USA była największym eksportowym kierunkiem.
O podbiciu nowych rynków myśli też branża elektroniki użytkowej i AGD. Przykładem może być marka GoClever.
– Obecnie na Wschodzie Europy realizujemy 10 proc. naszych przychodów, które w 2013 r. wyniosły 210 mln zł. Równie atrakcyjne przyrosty w sprzedaży dają Włochy i Hiszpania. Chcemy w tym roku mocno zaistnieć w Ameryce Łacińskiej i Afryce, w tym Nigerii i Kenii – informuje Roman Panek, wiceprezes GoClever, specjalizującej się w tabletach, nawigacji i kamerach.
Z kolei Łucznik rozgląda się już za parterami do współpracy na Węgrzech.
>>> Czytaj również: Bogata Europa woli robić interesy z Rosją. Sankcji wobec Moskwy i tak nie będzie
Nie będzie kolorowo
Niektórzy ekonomiści wątpią jednak, czy firmy będą wystarczająco skuteczne w szukaniu nowych rynków zbytu. Tomasz Kaczor, ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego, zwraca uwagę, że na ekspansję mogą zdecydować się również przedsiębiorcy z innych krajów, którzy handlowali z Rosją i Ukrainą.
– Nie liczyłbym, że uda się od ręki, elastycznie i łatwo zmienić rynek, skoro konkurencja będzie tak duża – mówi. I dodaje, że najlepszym scenariuszem byłoby wygaszenie konfliktu w ciągu najbliższych tygodni.
Branża spożywcza da sobie radę, gorzej z przemysłem maszynowym
Rozmowa z Piotrem Soroczyńskim, głównym ekonomistą Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
Czy firmom handlującym z Ukrainą i Rosją łatwo będzie znaleźć nowe rynki?
Na szczęście spora część eksportu na Wschód jest realizowana przez dostawców, którzy działają w wielu różnych miejscach, nie tylko na Ukrainie czy w Rosji. Im będzie łatwiej zareagować na spadek popytu na Wschodzie, bo to chyba nas czeka. W Rosji może nie będzie problemów z popytem, ale nie można wykluczyć, że handel z zagranicą stanie się elementem jakiejś politycznej gry, a Rosja chętnie będzie stosować np. embargo na różne towary albo utrudniać działalność polskim firmom transportowym, które dziś w większości obsługują nasz eksport.
Które branże są w stanie najszybciej zminimalizować straty?
Sprzedaż artykułów spożywczych, a także odzież i obuwie. W obu przypadkach to towar, który w zasadzie można wprowadzić wszędzie. Tak naprawdę dla branży spożywczej ani Rosja, ani tym bardziej Ukraina nie są najważniejszymi partnerami handlowymi. Może się np. okazać, że „spożywka” będzie w stanie sprzedać więcej na rynku wewnętrznym, wypierając z niego część importu.
A co z maszynami i urządzeniami, które mają największy udział w eksporcie na Wschód?
To, co ta branża sprzedawała na Wschodzie, było opcją dodatkową – trafiały tam towary, których nie udało się sprzedać gdzie indziej. Jeśli firmy z tego sektora natkną się na jakiejś bariery na rynkach wschodnich, to raczej będą ograniczać produkcję. Szkoda, bo zakładały raczej duży wzrost sprzedaży w tym roku, a zanosi się na to, że jej dynamika będzie niższa.
Gdzie polskie firmy powinny szukać nowych rynków?
W pierwszej kolejności to będzie zachód Europy. To region dobrze zbadany przez naszych przedsiębiorców. Inne rynki – np. dalekowschodnie – są słabiej rozpoznane, kontakty z tamtymi kontrahentami nie są tak ścisłe. Nie da się wejść na rynek azjatycki z dnia na dzień. Choć sądzę, że próby intensyfikacji tych kontaktów będą podejmowane.
Na Wschód sprzedajemy przede wszystkim maszyny i urządzenia
Pod względem wartości sprzedanych towarów w obrocie z Ukrainą i Rosją rządził dotąd przemysł chemiczny i maszynowy.
Z danych GUS o strukturze towarowej eksportu do obu tych krajów za trzy kwartały ub.r. (najświeższe, jakie urząd opublikował) wynika, że na rynek ukraiński najwięcej sprzedała branża paliw mineralnych, eksportując tam towar za 334 mln euro. Stanowiło to 10,5 proc. eksportu na ten rynek. Polscy przedsiębiorcy sprzedawali też maszyny i urządzenia mechaniczne (308 mln euro, prawie 10-proc. udział w eksporcie) oraz pojazdy i części do nich (za 266 mln euro, 8,4 proc. wartości eksportu).
Jeśli chodzi o Rosję prym wiodą przemysły maszynowy i elektromaszynowy (dwa pierwsze miejsca, w sumie eksport wart 1,6 mld euro, czyli jedna czwarta sprzedaży na rynek rosyjski) oraz pojazdy (prawie 600 mln euro – niemal 10 proc.). Do Rosji sprzedajemy też tworzywa sztuczne (prawie 303 mln euro, czyli około 5 proc. eksportu) oraz owoce i orzechy (282,6 mln euro, 4,6-proc. udział w eksporcie).
>>> Rosyjski gaz w Europie: które państwa trzyma w garści Gazprom?
Eksport do Rosji* | |||
Wartość w euro | udział w proc. | ||
OGÓŁEM: | 6 097 881 525 | 100 | |
KOTŁY, MASZYNY I URZĄDZENIA MECHANICZNE; ICH CZĘŚCI | 928 033 934 | 15,2 | |
MASZYNY I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE ORAZ ICH CZĘŚCI; REJESTRATORY I ODTWARZACZE DŹWIĘKU, REJESTRATORY I ODTWARZACZE OBRAZU I DŹWIĘKU ORAZ ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 633 693 895 | 10,4 | |
POJAZDY NIESZYNOWE ORAZ ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 599 607 742 | 9,8 | |
TWORZYWA SZTUCZNE I ARTYKUŁY Z NICH | 302 807 939 | 5,0 | |
OWOCE I ORZECHY JADALNE | 282 608 275 | 4,6 | |
OLEJKI ETERYCZNE I REZINOIDY; PREPARATY PERFUMERYJNE, KOSMETYCZNE LUB TOALETOWE | 206 934 455 | 3,4 | |
PRODUKTY FARMACEUTYCZNE | 182 679 395 | 3,0 | |
WYROBY Z ŻELIWA LUB STALI | 170 372 647 | 2,8 | |
MEBLE; POŚCIEL, MATERACE, STELAŻE POD MATERACE, PODUSZKI ITP.; LAMPY I OPRAWY OŚWIETLENIOWE; REKLAMY ŚWIETLNE ZNAKI INFORMACYJNE ITP.; BUDYNKI PREFABRYKOWANE | 155 763 054 | 2,6 | |
OBUWIE, GETRY I TYM PODOBNE; CZĘŚCI TYCH ARTYKUŁÓW | 144 310 257 | 2,4 | |
PAPIER I TEKTURA; ARTYKUŁY Z MASY PAPIERNICZEJ, PAPIERU LUB TEKTURY | 143 520 714 | 2,4 | |
EKSTRAKTY GARBNIKÓW LUB ŚRODKÓW BARWIĄCYCH I ICH POCHODNE ; GARBNIKI I POCHODNE; BARWNIKI, PIGMENTY; FARBY I LAKIERY; KIT I INNE MASY USZCZELNIAJĄCE; ATRAMENTY | 141 242 714 | 2,3 | |
NARZĘDZIA, PRZYBORY, NOŻE, ŁYŻKI, WIDELCE I POZOSTAŁE SZTUĆCE Z METALI NIESZLACHETNYCH; ICH CZĘŚCI Z METALI NIESZLACHETNYCH | 141 042 241 | 2,3 | |
ARTYKUŁY PRZEMYSŁOWE RÓŻNE | 125 388 063 | 2,1 | |
WARZYWA ORAZ NIEKTÓRE KORZENIE I BULWY JADALNE | 124 933 033 | 2,0 | |
KAUCZUK I ARTYKUŁY Z KAUCZUKU | 119 376 512 | 2,0 | |
MIĘSO I PODROBY JADALNE | 107 794 498 | 1,8 | |
STATKI, ŁODZIE ORAZ KONSTRUKCJE PŁYWAJĄCE | 107 316 829 | 1,8 | |
PRODUKTY MLECZARSKIE; JAJA PTASIE; MIÓD NATURALNY; JADALNE PRODUKTY POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO, GDZIE INDZIEJ NIEWYMIENIONE ANI NIEWŁĄCZONE | 95 780 114 | 1,6 | |
CHEMIKALIA ORGANICZNE | 95 052 969 | 1,6 | |
PRZETWORY Z WARZYW, OWOCÓW, ORZECHÓW LUB POZOSTAŁYCH CZĘŚCI ROŚLIN | 77 639 532 | 1,3 | |
PRZYRZĄDY I APARATURA, OPTYCZNE, FOTOGRAFICZNE, KINEMATOGRAFICZNE, POMIAROWE, KONTROLNE, PRECYZYJNE, MEDYCZNE LUB CHIRURGICZNE; ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 75 927 434 | 1,2 | |
KSIĄŻKI, GAZETY, OBRAZKI I POZOSTAŁE WYROBY PRZEMYSŁU POLIGRAFICZNEGO, DRUKOWANE; MANUSKRYPTY, MASZYNOPISY I PLANY | 74 983 900 | 1,2 | |
ŻELIWO I STAL | 74 733 465 | 1,2 | |
ARTYKUŁY RÓŻNE Z METALI NIESZLACHETNYCH | 72 742 147 | 1,2 | |
PALIWA MINERALNE, OLEJE MINERALNE I PRODUKTY ICH DESTYLACJI; SUBSTANCJE BITUMICZNE; WOSKI MINERALNE | 69 416 276 | 1,1 | |
MYDŁO; PREPARATY: PIORĄCE, SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, PREPAROWANE, DO CZYSZCZENIA, SZOROWANIA, ŚWIECE ITP., PASTY MODELARSKIE, WOSKI, PREPARATY DENTYSTYCZNE | 60 742 392 | 1,0 | |
RÓŻNE PRZETWORY SPOŻYWCZE | 54 029 159 | 0,9 | |
DREWNO I ARTYKUŁY Z DREWNA; WĘGIEL DRZEWNY | 49 992 301 | 0,8 | |
PRODUKTY CHEMICZNE RÓŻNE | 45 232 900 | 0,7 | |
ARTYKUŁY Z KAMIENIA, GIPSU, CEMENTU, AZBESTU, MIKI LUB PODOBNYCH MATERIAŁÓW | 38 192 937 | 0,6 | |
ARTYKUŁY ODZIEŻOWE I DODATKI ODZIEŻOWE, DZIANE | 37 194 536 | 0,6 | |
WYROBY CERAMICZNE | 36 784 844 | 0,6 | |
ZABAWKI, GRY I ARTYKUŁY SPORTOWE; ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 33 975 786 | 0,6 | |
PRZETWORY ZE ZBÓŻ, MĄKI, SKROBI LUB MLEKA ; PIECZYWA CUKIERNICZE | 33 619 079 | 0,6 | |
LOKOMOTYWY, TABOR SZYNOWY I JEGO CZĘŚCI; OSPRZĘT I ELEMENTY TORÓW I ICH CZĘŚCI; URZĄDZENIA SYGNALIZACYJNE MECHANICZNE WSZELKICH TYPÓW (WŁ. ELEKTROMECHANICZNE) | 33 411 816 | 0,5 | |
KAKAO I PRZETWORY Z KAKAO | 33 377 572 | 0,5 | |
ARTYKUŁY ODZIEŻOWE I DODATKI ODZIEŻOWE, NIEDZIANE | 31 923 652 | 0,5 | |
ALUMINIUM I ARTYKUŁY Z ALUMINIUM | 30 740 105 | 0,5 | |
PERŁY NATUR. LUB HODOW., KAMIENIE SZLACH. LUB PÓŁSZLACH., METALE SZLACH., METALE PLATEROWANE METALEM SZLACHETNYM I ARTYKUŁY Z NICH; SZTUCZNA BIŻUTERIA; MONETY | 25 838 009 | 0,4 | |
SZKŁO I WYROBY ZE SZKŁA | 25 794 344 | 0,4 | |
WATA, FILC I WŁÓKNINY; PRZĘDZE SPECJALNE; SZPAGAT, POWROZY, LINKI I LINY, ORAZ ARTYKUŁY Z NICH | 24 241 041 | 0,4 | |
SUBSTANCJE BIAŁKOWE; SKROBIE MODYFIKOWANE; KLEJE; ENZYMY | 20 750 132 | 0,3 | |
DRZEWA ŻYWE I POZOSTAŁE ROŚLINY; BULWY, KORZENIE I PODOBNE; KWIATY CIĘTE I LIŚCIE OZDOBNE | 18 655 237 | 0,3 | |
NAKRYCIA GŁOWY I ICH CZĘŚCI | 17 225 183 | 0,3 | |
TEKSTYLIA IMPREGNOWANE, POWLECZONE, POKRYTE LUB LAMINOWANE; ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE W RODZAJU NADAJACYCH SIĘ DO UŻYTKU PRZEMYSŁOWEGO | 16 007 879 | 0,3 | |
POZOSTAŁE GOTOWE ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE; ZESTAWY; ODZIEŻ UŻYWANA I UŻYWANE ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE; SZMATY | 15 118 520 | 0,2 | |
SÓL; SIARKA; ZIEMIE I KAMIENIE; MATERIAŁY GIPSOWE, WAPNO I CEMENT | 14 771 230 | 0,2 | |
CUKRY I WYROBY CUKIERNICZE | 13 647 758 | 0,2 | |
PRZETWORY Z MIĘSA, RYB LUB SKORUPIAKÓW, MIĘCZAKÓW, LUB POZOSTAŁYCH BEZKRĘGOWCÓW WODNYCH | 12 637 624 | 0,2 | |
POZOSTAŁE | 120 275 455 | 2,0 | |
Źródło: GUS | |||
*dane za trzy kwartały 2013 r. |
.
Eksport na Ukrainę* | ||
Wartość w euro | udział w proc. | |
OGÓŁEM: | 3 176 772 092 | 100,00 |
PALIWA MINERALNE, OLEJE MINERALNE I PRODUKTY ICH DESTYLACJI; SUBSTANCJE BITUMICZNE; WOSKI MINERALNE | 334 044 970 | 10,52 |
KOTŁY, MASZYNY I URZĄDZENIA MECHANICZNE; ICH CZĘŚCI | 308 213 555 | 9,70 |
POJAZDY NIESZYNOWE ORAZ ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 266 169 992 | 8,38 |
MASZYNY I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE ORAZ ICH CZĘŚCI; REJESTRATORY I ODTWARZACZE DŹWIĘKU, REJESTRATORY I ODTWARZACZE OBRAZU I DŹWIĘKU ORAZ ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 262 986 067 | 8,28 |
TWORZYWA SZTUCZNE I ARTYKUŁY Z NICH | 237 875 721 | 7,49 |
PAPIER I TEKTURA; ARTYKUŁY Z MASY PAPIERNICZEJ, PAPIERU LUB TEKTURY | 107 287 504 | 3,38 |
ARTYKUŁY PRZEMYSŁOWE RÓŻNE | 106 742 934 | 3,36 |
OLEJKI ETERYCZNE I REZINOIDY; PREPARATY PERFUMERYJNE, KOSMETYCZNE LUB TOALETOWE | 80 622 134 | 2,54 |
ŻELIWO I STAL | 79 567 048 | 2,50 |
OWOCE I ORZECHY JADALNE | 75 084 600 | 2,36 |
WYROBY Z ŻELIWA LUB STALI | 74 620 407 | 2,35 |
ARTYKUŁY ODZIEŻOWE I DODATKI ODZIEŻOWE, DZIANE | 68 757 129 | 2,16 |
KAUCZUK I ARTYKUŁY Z KAUCZUKU | 66 959 616 | 2,11 |
DREWNO I ARTYKUŁY Z DREWNA; WĘGIEL DRZEWNY | 58 812 584 | 1,85 |
MIĘSO I PODROBY JADALNE | 54 365 822 | 1,71 |
WYROBY CERAMICZNE | 54 007 193 | 1,70 |
ALUMINIUM I ARTYKUŁY Z ALUMINIUM | 44 044 377 | 1,39 |
PRODUKTY FARMACEUTYCZNE | 43 256 997 | 1,36 |
OBUWIE, GETRY I TYM PODOBNE; CZĘŚCI TYCH ARTYKUŁÓW | 43 047 795 | 1,36 |
ARTYKUŁY ODZIEŻOWE I DODATKI ODZIEŻOWE, NIEDZIANE | 42 946 689 | 1,35 |
EKSTRAKTY GARBNIKÓW LUB ŚRODKÓW BARWIĄCYCH I ICH POCHODNE ; GARBNIKI I POCHODNE; BARWNIKI, PIGMENTY; FARBY I LAKIERY; KIT I INNE MASY USZCZELNIAJĄCE; ATRAMENTY | 42 927 260 | 1,35 |
MEBLE; POŚCIEL, MATERACE, STELAŻE POD MATERACE, PODUSZKI ITP.; LAMPY I OPRAWY OŚWIETLENIOWE; REKLAMY ŚWIETLNE ZNAKI INFORMACYJNE ITP.; BUDYNKI PREFABRYKOWANE | 39 142 285 | 1,23 |
NARZĘDZIA, PRZYBORY, NOŻE, ŁYŻKI, WIDELCE I POZOSTAŁE SZTUĆCE Z METALI NIESZLACHETNYCH; ICH CZĘŚCI Z METALI NIESZLACHETNYCH | 34 424 753 | 1,08 |
PRZYRZĄDY I APARATURA, OPTYCZNE, FOTOGRAFICZNE, KINEMATOGRAFICZNE, POMIAROWE, KONTROLNE, PRECYZYJNE, MEDYCZNE LUB CHIRURGICZNE; ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 33 645 379 | 1,06 |
STATKI POWIETRZNE, ICH CZĘŚCI | 33 097 221 | 1,04 |
ARTYKUŁY Z KAMIENIA, GIPSU, CEMENTU, AZBESTU, MIKI LUB PODOBNYCH MATERIAŁÓW | 33 081 427 | 1,04 |
ARTYKUŁY RÓŻNE Z METALI NIESZLACHETNYCH | 32 744 662 | 1,03 |
MYDŁO; PREPARATY: PIORĄCE, SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, PREPAROWANE, DO CZYSZCZENIA, SZOROWANIA, ŚWIECE ITP., PASTY MODELARSKIE, WOSKI, PREPARATY DENTYSTYCZNE | 30 614 234 | 0,96 |
SKÓRY I SKÓRKI SUROWE (INNE NIŻ SKÓRY FUTERKOWE) ORAZ SKÓRY WYPRAWIONE | 28 414 449 | 0,89 |
POZOSTAŁOŚCI I ODPADY PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO; GOTOWA PASZA DLA ZWIERZĄT | 27 742 358 | 0,87 |
KAKAO I PRZETWORY Z KAKAO | 26 539 931 | 0,84 |
PRODUKTY CHEMICZNE RÓŻNE | 25 959 567 | 0,82 |
POZOSTAŁE GOTOWE ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE; ZESTAWY; ODZIEŻ UŻYWANA I UŻYWANE ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE; SZMATY | 24 649 715 | 0,78 |
PRZETWORY Z WARZYW, OWOCÓW, ORZECHÓW LUB POZOSTAŁYCH CZĘŚCI ROŚLIN | 24 343 376 | 0,77 |
SZKŁO I WYROBY ZE SZKŁA | 23 865 957 | 0,75 |
WARZYWA ORAZ NIEKTÓRE KORZENIE I BULWY JADALNE | 21 179 505 | 0,67 |
RÓŻNE PRZETWORY SPOŻYWCZE | 20 156 664 | 0,63 |
PRODUKTY MLECZARSKIE; JAJA PTASIE; MIÓD NATURALNY; JADALNE PRODUKTY POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO, GDZIE INDZIEJ NIEWYMIENIONE ANI NIEWŁĄCZONE | 19 667 816 | 0,62 |
LOKOMOTYWY, TABOR SZYNOWY I JEGO CZĘŚCI; OSPRZĘT I ELEMENTY TORÓW I ICH CZĘŚCI; URZĄDZENIA SYGNALIZACYJNE MECHANICZNE WSZELKICH TYPÓW (WŁ. ELEKTROMECHANICZNE) | 16 900 983 | 0,53 |
ZWIERZĘTA ŻYWE | 15 782 833 | 0,50 |
TEKSTYLIA IMPREGNOWANE, POWLECZONE, POKRYTE LUB LAMINOWANE; ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE W RODZAJU NADAJACYCH SIĘ DO UŻYTKU PRZEMYSŁOWEGO | 14 909 490 | 0,47 |
CHEMIKALIA ORGANICZNE | 13 391 297 | 0,42 |
CHEMIKALIA NIEORGANICZNE; ORGANICZNE LUB NIEORGANICZNE ZWIĄZKI METALI SZLACHETNYCH, METALI ZIEM RZADKICH, PIERWIASTKÓW PROMIENIOTWÓRCZYCH LUB IZOTOPÓW | 12 315 456 | 0,39 |
SUBSTANCJE BIAŁKOWE; SKROBIE MODYFIKOWANE; KLEJE; ENZYMY | 12 066 874 | 0,38 |
PRZETWORY ZE ZBÓŻ, MĄKI, SKROBI LUB MLEKA ; PIECZYWA CUKIERNICZE | 11 075 787 | 0,35 |
KAWA, HERBATA, MATE (HERBATA PARAGWAJSKA) I PRZYPRAWY | 10 676 322 | 0,34 |
MIEDŹ I ARTYKUŁY Z MIEDZI | 9 919 689 | 0,31 |
WATA, FILC I WŁÓKNINY; PRZĘDZE SPECJALNE; SZPAGAT, POWROZY, LINKI I LINY, ORAZ ARTYKUŁY Z NICH | 9 823 721 | 0,31 |
SÓL; SIARKA; ZIEMIE I KAMIENIE; MATERIAŁY GIPSOWE, WAPNO I CEMENT | 8 494 414 | 0,27 |
ZABAWKI, GRY I ARTYKUŁY SPORTOWE; ICH CZĘŚCI I AKCESORIA | 7 916 851 | 0,25 |
POZOSTAŁE | 101 888 682 | 3,21 |
Źródło: GUS | ||
*dane za trzy kwartały 2013 r. |