O ile rezygnacja Tomasza Bogusa mogła być zaskoczeniem (poinformował o niej 16, przestał pełnić funkcję z dniem 19 stycznia), to nie jest nim powołanie na stanowisko prezesa Banku Pocztowego Szymona Midery. Dotychczasowy wiceprezes pracuje tu od 2008 r. i zna bank od podszewki. Wraz z Bogusem przygotował i realizuje strategię banku, która zważywszy na okoliczności, w jakich przyszło Pocztowemu działać, przynosi pozytywne efekty. W banku zawsze był uważany za „pierwszego po pierwszym”, więc nic dziwnego, że gdy Bogus postanowił zmienić pracodawcę, stery Pocztowego oddano w ręce Midery. Ale przyjdzie mu kierować bankiem, który jest w mało komfortowej sytuacji.
Jego właścicielami są Poczta Polska i PKO BP. Obie instytucje kierowane są przez menedżerów z wielkimi ambicjami, którzy wobec Pocztowego mają własne plany. Poczta opiera na nim swoją strategię rozwoju w segmencie produktów finansowych i chce pozostać większościowym akcjonariuszem. PKO chciałoby przy jego pomocy wzmocnić swoją pozycję w Polsce powiatowej i też nie chce występować w roli udziałowca mniejszościowego. Konflikt między właścicielami powoduje, że bank nie może liczyć na dokapitalizowanie, które mogłoby przyśpieszyć jego rozwój.
Prezes będzie więc skazany na kontynuację strategii opartej na rozwoju w segmentach, w których można obejść się bez zastrzyku pieniędzy. Mowa przede wszystkim o sprzedaży kredytów gotówkowych oraz rozbudowie portfela rachunków osobistych. – Mamy jasno wytyczone cele. W 2015 r. zamierzamy otworzyć ok. 300 tys. nowych rachunków oraz sprzedać kredyty konsumpcyjne o wartości ponad miliarda złotych – mówi o najbliższych planach Pocztowego jego nowy prezes. Cieszy się także, że w przeciwieństwie do większości banków w Polsce nie będzie musiał się zmagać z konsekwencjami wysokiego kursu franka szwajcarskiego, bo kierowana przez niego instytucja nigdy nie udzielała kredytów w tej walucie.
Reklama
Prezes Pocztowego jest współautorem realizowanej obecnie przez ten bank koncepcji dystrybucji pożyczek wśród osób zatrudnianych przez instytucje współpracujące z bankiem, jak choćby urzędy administracji publicznej. Jest też odpowiedzialny za budowę sieci mikrooddziałów Pocztowego, których funkcjonuje obecnie ponad 100. Jest również jednym z pomysłodawców wprowadzenia do oferty darmowego rachunku osobistego z dożywotnią gwarancją ceny.
Midera na początku kariery zawodowej związany był z Łodzią. Tam właśnie funkcjonowało centrum operacyjne mBanku – internetowego ramienia BRE Banku. Midera trafił do niego niedługo po jego powstaniu. Był rzecznikiem prasowym mBanku, a później wicedyrektorem departamentu marketingu i relacji inwestorskich w BRE, wreszcie dyrektorem biura marketingu i rozwoju w mBanku. Odpowiadał m.in. za przygotowanie i realizację strategii marketingowej tej internetowej instytucji oraz nadzór nad jej realizacją w Polsce, Czechach i na Słowacji. Brał też udział w rozwoju sieci mKiosków i centrów finansowych.
Szymon Midera jest absolwentem etnologii oraz międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończył również Executive MBA Program w PAM Center na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, organizowany przy współpracy z Towson University oraz Robert H. Smith School of Business. Zaczynał jako dziennikarz muzyczny Radia Łódź, a później był szefem muzycznym Radia Kiks.