340 mln zł za 6-kilometrowy fragment Via Carpatia. Odcinek S19 koło Rzeszowa już gotowy
Gotowy jest już ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten będzie częścią trasy Via Carpatia; jego budowa kosztowała ponad 340 mln zł. Kierowcy na razie jednak nim nie pojadą.
>>> Czytaj też: Spór o 1,2 mld zł. Adamczyk: Odzyskane od Autostrady Wielkopolskiej pieniądze trafią na drogi
1
Jak powiedziała w środę na konferencji prasowej rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, kierowcy będą musieli zaczekać na budowany przez samorząd Rzeszowa łącznik z węzłem Rzeszów Południe. „Dopiero gdy ta inwestycja będzie gotowa wówczas będziemy mogli oddać ten odcinek kierowcom” – dodała.
Jak powiedział PAP rzecznik rzeszowskiego magistratu Maciej Chłodnicki, łącznik wraz m.in. z dwoma rondami zostanie oddany 30 listopada br. Pierwotnie inwestycja ta o długości ok. 3 km miała zostać ukończona we wrześniu br., ale, jak tłumaczył Chłodnicki, w czasie budowy jeden z nasypów zaczął „osiadać”.
PAP / Darek Delmanowicz
2
„Wykonawca musiał zastosować metodę obciążeniową, co wydłużyło termin oddania inwestycji. Mamy jednak zapewnienie firmy, że wszystko będzie gotowe na 30 listopada br.” – podkreślił rzecznik.
Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Jak powiedział na konferencji prasowej Marcin Kaczmarczyk z tej pierwszej firmy, kontrakt był sporym wyzwaniem dla wykonawców.
PAP / Darek Delmanowicz
3 „Teren, w którym pracowaliśmy był zurbanizowany, dodatkowo musieliśmy pokonać duże różnice wysokości” – dodał Kaczmarczyk i podał kilka danych pokazujących ogrom prac wykonanych na odcinku – ponad 1 mln m sześc. nasypów, 37 tys. m sześc. użytego betonu i ok. 3,8 tys. ton użytej stali.
PAP / Darek Delmanowicz
4 Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona, jak tłumaczył Kaczmarczyk, na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
PAP / Darek Delmanowicz
5 Na wybudowanym już odcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne były też nasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów; jest jednym z największych w kraju.
PAP / Darek Delmanowicz
6 W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
PAP / Darek Delmanowicz
7 Do tej pory na Podkarpaciu gotowe są trzy fragmenty tej trasy: Stobierna-węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód-Świlcza i Sokołów Małopolski-Stobierna. Na pozostałych odcinkach prowadzone są prace przygotowawcze lub trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawców.
PAP / Darek Delmanowicz