Od początku roku osoby, które kupiły polisę na samochód, mieszkanie czy dom, mogą w Ergo Hesti założyć tzw. e-konto ubezpieczeniowe. Dzięki temu mogą obsługiwać swoje polisy przez internet: regulować płatności (o których przypomina SMS), zgłosić szkodę i sprawdzać na bieżąco stan jej likwidacji.

Polisy komunikacyjne w sieci

Za kilka tygodni ma się też pojawić możliwość zakupu tą drogą polis komunikacyjnych. To nowość, bo do tej pory towarzystwo oferowało możliwość zakupu przez internet tylko mało popularnych ubezpieczeń NNW, OC czy mieszkań.
Hestia nie zamierza jednak mocno promować możliwości zawarcia umowy tą drogą. Będzie to oferta dla tych, którzy przekonali się już do modelu direct i chcą kupić w ten sposób polisę właśnie w Ergo Hestii.
Reklama

W mniejszych miastach

Przypomnijmy, że grupa Ergo w Polsce sprzedaje już polisy w systemie direct przez MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Firma dociera z ofertą do mieszkańców mniejszych miast, korzystając tylko z promocyjnych filmów w kanale telezakupów.
Hestia to już 12 towarzystwo na naszym rynku, które zaczęło mocniej rozwijać ten kanał sprzedaży. Przy czym, tylko część ubezpieczycieli, np. AXA, CU Direct, Liberty Direct czy Link4, mocno promuje sprzedaż przez telefon lub internet. Dla PZU, Generali, Uniqa czy właśnie Ergo Hestii przychody z tej formy sprzedaży nie mają mieć na razie istotnego znaczenia
Ale obecność na tym rynku zarządy firm uznają za konieczne, bo ten kanał rozwija się dynamicznie. Na podstawie danych największych operatorów na tym rynku już po trzech kwartałach 2008 roku było to około 380-390 mln zł, wobec 347 mln zł w 2007 roku. Na podstawie osiągniętej w pierwszych dziewięciu miesiącach dynamiki można przyjąć, że w całym 2008 roku ubezpieczyciele direct zebrali przynajmniej 520 mln zł. Taki wynik dałby więc wartościowo nieco większy wzrost rynku niż osiągnięty w 2007 roku.

Niepewny podział rynku

Może on być nawet nieco lepszy, bo nie wiadomo, jakie efekty przyniosły kampanie CU Direct przeprowadzane w ostatnim kwartale i miesięczna współpraca Liberty Direct z ING Bankiem. Taka skala działalności dałaby 2,6 proc. udziału w rynku ogółem i 4,3 proc. w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
O rzetelne szacunki na 2009 rok bardzo trudno, bo nie wiadomo, jaką skalę działalności w tym segmencie osiągną PZU, które sprzedaż zaczęło w grudniu, i Ergo Hestia. Szczególnie wyniki tego pierwszego gracza będą istotne, bo sprzedaje on polisy przez telefon i internet, a Ergo Hestia tylko w tym drugim kanale, który - na razie - nie jest jeszcze popularny. W 2007 roku tą drogą kupiliśmy polisy za około 23 mln zł.
Istotny wpływ na wzrost rynku będą miały też efekty współpracy Liberty Direct z ING Bankiem (rozpoczętej również w grudniu) czy Commercial Union z BZ WBK.
2,6 proc. udziału w rynku ubezpieczeń dają przychody ze sprzedaży w systemie direct