"Zatrzymane zostaną wszystkie podstawowe instalacje technologiczne. W czasie przerwy, zgodnie z planem, przeprowadzane będą przeglądy i modernizacje instalacji rafineryjnych" - czytamy w komunikacie.

Lotos podkreśla, że najlepszym terminem dla zatrzymania instalacji produkcyjnych w gdańskiej rafinerii jest przełom marca i kwietnia. Wynika to zarówno z uwarunkowań rynkowych, technologicznych, jak i atmosferycznych.

Ostatni remont postojowy powiązany z modernizacją instalacji - zwiększeniem przerobu ropy naftowej z 4,5 mln do 6 mln ton ropy naftowej rocznie - miał miejsce w roku 2005 i trwał 52 dni. Podczas kolejnych przerw w latach 2002 i 2005 postoje trwały odpowiednio 48 i 47 dni.

"'Wiosna 2009' trwać ma 34 dni - to najkrótszy remont postojowy w historii rafinerii w Gdańsku, po najdłuższym okresie bezawaryjnej pracy" - powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos, cytowany w komunikacie.

Reklama

W poniedziałek spółka podała, że w czasie trwania remontu wykonane zostaną także wszystkie prace niezbędne do przeprowadzenia integracji obecnego układu technologicznego rafinerii z instalacjami nowobudowanymi w ramach Programu 10+. "Wykonanie tych prac pozwoli w przyszłości płynnie włączać do ruchu kolejne wybudowane obiekty bez konieczności przerywania normalnej produkcji" - czytamy dalej.

"W czasie remontu postojowego nie zostanie ograniczona sprzedaż produktów. Realizowane będą wszystkie kontrakty i porozumienia handlowe" - podkreśla cytowany w komunikacie Jacek Neska, pełnomocnik dyrektora generalnego ds. handlu Grupy Lotos. Wcześniej rafineria zgromadziła w zbiornikach magazynowych, bądź zakupiła u innych dostawców produkty do sprzedaży.

W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75%: z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie w 2011 r.

W 2010 roku przerób wzrośnie do 9,5 mln ton wobec poziomu zbliżonego do ubiegłorocznych 6,2 mln ton w 2009 roku.