Program "5 porcji warzyw i owoców lub soku" finansowany jest w 80 proc. z pieniędzy UE. Pozostałe 20 proc. kosztów kampanii będzie sfinansowane przez grupę Maspex. Kampania potrwa 2 lata - do końca 2010 roku. Na ten cel przeznaczone jest 2 mln euro. Celem kampanii jest uświadomienie matkom (w wieku 25-49 lat oraz dzieciom (w wieku 3-13 lat) korzyści ze spożywania owoców, warzyw i soków.

"Zależy nam na uświadomieniu, że szklanka soku może zastąpić porcje warzyw" - podkreśliła Groele dodając, że w Polsce wypija się zaledwie 21 litrów soku rocznie na osobę podczas, gdy w Niemczech prawie 40 litrów. Kampania "5 porcji warzyw i owoców lub soku" obejmie głównie działania informacyjno-edukacyjne, które będą prowadzone w całym kraju m.in. poprzez spoty telewizyjne, zamieszczane w prasie reklamy, artykuły sponsorowane, informacje w internecie.

"Chodzi o ukształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, zwłaszcza u młodszych dzieci" - wyjaśniła Groele. W opinii dietetyków, Polacy jedzą zbyt mało warzyw i owoców. W naszym kraju konsumuje się ok. 150 kg tych produktów, podczas, gdy w Europie Zachodniej 400 kg rocznie na osobę. Głównym ekspertem kampanii jest Instytut Żywności i Żywienia oraz Fundacja Promocji Zdrowia.

Z badań wykonanych w grudniu 2008 r. na potrzeby kampanii, wynika, że polskie kobiety i dzieci jedzą średnio 2 razy dziennie owoce i warzywa. Według ekspertów, jedzenie pięć razy dziennie tych produktów jest optymalne dla zdrowia. Z badań wynika, że w polskich domach jada się przede wszystkim cztery gatunki owoców: jabłka, mandarynki, banany i pomarańczem, zaś z warzyw - marchewkę, ogórki, kapustę, pomidory i buraki. Produkty te zjadane są głównie w postaci surowej.

Reklama

Do Krajowej Unii Producentów Soków należą m.in. Hortex, Tymbark, Agros, Marwit.