Kryzys na rynku przewozów kolejowych może doprowadzić do ograniczenia nakładów na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Powstanie także problem zapewnienia odpowiednich środków na utrzymanie sieci kolejowej zarządzanej przez PLK. Postawić trzeba będzie pytanie o celowość zachowania obecnej długości linii kolejowych – alarmują analitycy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w swoim ostatnim raporcie o sytuacji ekonomicznej w spółkach Grupy PKP.
PKP PLK jako zarządca infrastruktury, spełnia zasadniczą rolę w prowadzeniu inwestycji kolejowych z wykorzystaniem środków unijnych – jest podmiotem zarządzającym procesami inwestycyjnymi w zakresie infrastruktury kolejowej, a wynikającymi z rządowych programów i planów w dziedzinie kolejnictwa.
Jednakże w ostatnim czasie spółka ta ma coraz więcej przeszkód w realizacji swoich zadań. Według analityków z Zespołu TOR, kluczowym czynnikiem, który negatywnie wpływa na realizację przyjętego programu inwestycji modernizacyjnych i prac naprawczych, jest zmniejszenie planowanych wpływów od przewoźników z tytułu opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz wydłużenie terminów płacenia należności przez PKP Cargo i PKP Przewozy Regionalne.
PKP PLK musi się więc liczyć ze spadkiem przychodów spółki w związku ze zmniejszaniem pracy przewozowej PKP Cargo nawet o 500 mln zł. Skala negatywnych konsekwencji jest obecnie trudna do oszacowania. Jednakże istnieje duże zagrożenie planów inwestycyjnych spółki finansowanych ze środków własnych. Jak podkreślają analitycy: złym rozwiązaniem byłby powrót do modelu realizowania tylko tych inwestycji, które są dofinansowane przez Unię Europejską. A niestety w takiej sytuacji może się okazać, że tylko na te inwestycje PKP PLK będzie miała fundusze, czyli głównie na zadania wpisane do master planu Euro 2012.
Reklama
KONDYCJA FINANSOWA PKP PLK
Czynniki wpływające na pogarszającą się kondycję finansową spółki PKP PLK (porównanie: styczeń 2008 r./styczeń 2009 r.:
1) PKP Cargo uruchomiło ok. 19 tys. mniej pociągów (-28 proc.), wykonując ponad 2 mln mniej pockm. (-38 proc.)
2) uwzględniając przejazdy utrzymaniowo-naprawcze oraz pociągi pasażerskie, zanotowano spadek liczby przejazdów o 6 proc. i spadek o ponad 2 mln wykonanych pockm. (-10 proc.)

Raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR