W kwietniu 2009 r. stawka jednostkowa trasowej opłaty nawigacyjnej wyniosła 30,60 euro, co sprawia, że cena za świadczoną przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej usługę jest jedną z najniższych w Europie.
– Trasowa opłata za nawigację po polskim niebie jest niższa od średniej europejskiej o prawie 40 proc. Pod tym względem jesteśmy wśród siedmiu najtańszych europejskich instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej – chwali się Grzegorz Hlebowicz z PAŻP.
Tak duży spadek to w rzeczywistości wynik poważnego osłabienia złotego w ostatnich miesiącach. Wartość krajowej stawki nawigacyjnej wyrażona w złotych jest bowiem stała i od stycznia 2009 r. wynosi 140,70 zł (jest niższa od ubiegłorocznej o niemal 13 zł). Zgodnie z regulacjami europejskiej organizacji ds. bezpieczeństwa żeglugi powietrznej stawka ta jest przeliczana co miesiąc przy zastosowaniu średniego miesięcznego kursu wymiany euro i złotego z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym został wykonany lot.
– Dlatego wysokość stawki jednostkowej publikowanej i ogłaszanej w euro jest różna w zależności od miesiąca – wyjaśnia Grzegorz Hlebowicz.
Na przykład jeszcze w styczniu 2009 r. wynosiła ona 41,95 euro. Obecnie europejska średnia to 49, 14 euro.
Spośród krajów UE obecnie tańsze od Polski są jedynie Węgry, Cypr, Malta, Portugalia oraz Irlandia. Spoza Wspólnoty bardziej konkurencyjne opłaty stosuje Armenia i Turcja. Najdrożsi są Hiszpanie, Szwajcarzy, Belgowie i Słoweńcy, którzy za nawigowanie samolotu żądają od 85 do 95 euro.
Opłata trasowa to jedna z kilkunastu opłat, które uiszczają przewoźnicy za każdy lot. Jak twierdzą eksperci, niska opłata nawigacyjna ma szansę zwiększyć ruch lotniczy dopiero w dłuższej perspektywie.
30,6 euro wynosiła w kwietniu 2009 r. tzw. stawka jednostkowa trasowej opłaty nawigacyjnej