Od początku roku do końca lipca w naszym kraju powstało 647 tys. aut, co oznacza 34,9-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Produkcja samochodów osobowych wyniosła w lipcu 84 tys. 471 sztuk i była o 3 proc. większa niż miesiąc wcześniej, a o 49,6 proc. większa niż przed rokiem.

Od stycznia do końca lipca w Polsce wyprodukowano 565 tys. 315 aut osobowych, o 36 proc. (149 tys. 503 pojazdy) więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Liderem polskiego rynku pozostaje Fiat Auto Poland, który wyprodukował od początku roku 277 tys. 805 aut i osiągnął najwyższy w skali rynku wskaźnik wzrostu - 41,9 proc. Najczęściej produkowanym modelem Fiata jest panda (143,5 tys.), a produkcja fiata 500 sięga 121,1 tys. sztuk.

Reklama

Wiceliderem pozostaje Opel Polska z wynikiem 130 tys. 806 wyprodukowanych aut, o 30,3 proc. większym niż rok wcześniej. Na taśmach montażowych Opla powstają przede wszystkim zafiry (83,4 tys. sztuk).

Trzecią pozycję zajmuje FSO SA. Z żerańskiej fabryki wyjechało w ciągu siedmiu miesięcy br. 106 tys. 80 aut, o 39,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Na czwartym miejscu znajduje się Volkswagen Poznań z produkcją 50 tys. 624 aut, o 6,8 proc. większą niż przed rokiem. Poznańską fabrykę niemieckiego producenta opuszcza przede wszystkim VW Caddy (47,6 tys. sztuk).

Po siedmiu miesiącach roku wyeksportowano z Polski prawie 97,6 proc. wytworzonych tu aut osobowych.

W lipcu wyprodukowano w naszym kraju 9 tys. 642 samochody dostawcze i jest to o 16,3 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, a o 2,5 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu ub. roku.

W ciągu siedmiu miesięcy powstało w Polsce 81 tys. 705 pojazdów dostawczych, tj. o 27,7 proc. więcej niż przed rokiem.

W segmencie samochodów użytkowych w Polsce działa tylko dwóch producentów. Z poznańskiej fabryki Volkswagena wyjechało w tym roku 60 tys. 450 pojazdów, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Fiat Auto Poland, drugi producent samochodów dostawczych, wyprodukował w Tychach w ciągu roku 21 tys. 255 aut dostawczych, o 118,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Podobnie jak w przypadku aut osobowych, większość samochodów dostawczych trafia na rynki zagraniczne. Na koniec lipca br. eksport wyniósł 78,5 tys. sztuk, co stanowiło 96,1 proc. krajowej produkcji.(PAP)