– Prezes Urzędu uznała, że koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji. Konsekwencją decyzji Urzędu jest możliwość połączenia Gazety Prawnej i Dziennika Polska Europa Świat – napisała w komunikacie Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK. Celem transakcji, jak podkreślają wydawcy, jest wydawanie od jesieni 2009 r. nowej gazety ogólnopolskiej. Będzie ona łączyć obecną tematykę Gazety Prawnej i treści z zakresu polityki, sportu i kultury Dziennika. Jednocześnie nie zmieni się Gazeta Prawna, która trafia do prenumeratorów. Od dziś redaktorem naczelnym Gazety Prawnej i nowego projektu jest Michał Kobosko, obecny naczelny Dziennika.
Wydawcy liczą, że dzięki połączeniu łatwiej im będzie walczyć o znajdujący się w recesji rynek reklamy oraz czytelników, z czym trudności mają dziś wszyscy wydawcy na polskim rynku. Potwierdzają to wczorajsze dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Wynika z nich, że zarówno w czerwcu, jak w całym I półroczu pogorszyła się sprzedaż wszystkich ogólnopolskich dzienników.
W czerwcu najbardziej pogorszył się wynik Parkietu, którego sprzedaż spadła o 23,6 proc. r/r do 7,7 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce pod względem spadków zanotował Przegląd Sportowy, którego wynik pogorszył się o 20,7 proc., do 55 tys. egz. Ale dwucyfrowe spadki zanotowały wszystkie dzienniki ogólnotematyczne. O 14,3 proc. do 326,3 tys. egz. zmniejszyła się sprzedaż Gazety Wyborczej. Rzeczpospolita z kolei zanotowała gorszy wynik o 15,7 proc., do 114,6 tys. egz. Podobnie, o 16,9 proc., spadła do 15,2 tys. egz. sprzedaż Pulsu Biznesu. Pogorszył się również wynik Dziennika, o 18,9 proc., do 75,1 tys. egz. Wśród opiniotwórczych tytułów jedynie Gazeta Prawna może pochwalić się jednocyfrowym spadkiem – jej wynik pogorszył się w czerwcu o 5,5 proc., do 67 tys. egz. Swoją pozycję utrzymują tabloidy. Pogorszył się wynik Faktu, o 4,3 proc., do 457,6 tys. egz., a Super Expressu – o 5,9 proc., do 183,1 tys. egz.
W ujęciu styczeń–czerwiec najlepiej wypada GP, której wynik sprzedażowy pogorszył się w stosunku do 2008 roku zaledwie o 1,9 proc., a sprzedaż wyniosła 79,1 tys. egz. Pozostałe tytuły ogólnopolskie, poza tabloidami, zanotowały w tym czasie dwucyfrowe spadki sprzedaży. Największy Dziennik, który stracił 37,5 proc., a jego wynik zatrzymał się na 83,6 tys. egz. Aż o 22,7 proc. do 8,5 tys. spadł wynik Parkietu, a o 17,1 proc. do 15,6 tys. egz. zmniejszyła się sprzedaż Pulsu Biznesu. Rzeczpospolitej zmniejszyła się o 13,3 proc., do 121,8 tys. egz. Podobny spadek – o 14 proc. – zanotowała Gazeta Wyborcza, której wynik to 354,1 tys. egz. Najlepiej radziły sobie tabloidy. Fakt stracił 6,7 proc. sprzedaży, ale utrzymuje się ona na poziomie 474,6 tys. egz., a Super Express zanotował spadek o 4,9 proc., do 196,9 tys. egz.
Reklama
79,1 tys. egzemplarzy wyniosła sprzedaż Gazety Prawnej w okresie styczeń – czerwiec 2009 r.