– Przykład jednego z kultowych gmachów w Stanach Zjednoczonych udowadnia, że nawet w starym budynku można zwiększyć efektywność energetyczną – mówi Branki Terzic z firmy doradczej Deloitte. Jego zdaniem takie przedsięwzięcia pomagają uznać efektywność energetyczną za „coś modnego”.
Globalny potencjał w tej dziedzinie jest ogromny. Firma doradcza McKinsey obliczyła, że w samych USA poprzez zainwestowanie 520 mld dol. można by ograniczyć przewidywany popyt na energię (bez transportu) o 23 proc. – co dla gospodarki oznaczałoby 1,2 bln dol. oszczędności.
Japonia i Europa Zachodnia są pod względem energetycznym bardziej efektywne, ale i tam możliwe są setki miliardów oszczędności. Natomiast szybki wzrost gospodarczy tzw. krajów wschodzących, jak Chiny i Indie, następował dotychczas zwykle bez przykładania wielkiej uwagi do sposobu wykorzystania energii.

Dobra inwestycja

Reklama
Obecnie dużo się pod tym względem zmienia dzięki stosowanym na świecie rządowym pakietom stymulacyjnym: w wielu z nich wymienia się efektywność energetyczną jako kluczowy cel wydatków. Z ogólnej kwoty 350 mld dol. przeznaczonych jak dotąd w tych pakietach na cele związane z ochroną środowiska, przedsięwzięciom dotyczącym efektywności energetycznej powinna przypaść ponad połowa.
Nic więc dziwnego, że notowania spółek z tej branży wypadają lepiej nie tylko od całego rynku, ale – jak wynika z najnowszych analiz banku HSBC – także od akcji całego sektora czystych technologii. Firmy specjalizujące się w poprawie efektywności energetycznej i w zarządzaniu energią osiągnęły w pierwszym półroczu najwyższą stopę zwrotu w całym sektorze: do 16 proc.
Jest to zresztą sektor wyjątkowo zróżnicowany, obejmujący zarówno początkujących programistów, jak i przedsiębiorstwa inżynieryjne, doradców z zakresie zarządzania i mnóstwo wielonarodowych firm przetwórczych.
Ian Simm z Impaxu, firmy inwestującej w „zielone” przedsięwzięcia, uważa, że szczególnie wysokie oceny w tym sektorze mają spółki takie jak Ricardo, która świadczy usługi z zakresu efektywności energetycznej dla przemysłu samochodowego, oraz Kingspan – producent materiałów izolacyjnych.

Szansa dla wielu

Modernizacja innego znanego budynku pozwala zorientować się, jakie urządzenia sprzedaje się pod hasłem efektywności energetycznej.
Firmę Evolve Energy zaangażowano do zmniejszenia zużycia energii w londyńskim hotelu Savoy, co obejmuje wymianę starych bojlerów oraz urządzeń do przesyłania ciepła. Wprowadzone zostaną superwydajne systemy gorącej wody i odzyskiwania ciepła, energooszczędna klimatyzacja, izolacja budynku, szczelniejsze szyby i lepsza armatura, dokładne systemy pomiaru i 24-godzinne monitorowanie zużycia energii.
Dostawcy efektywnych urządzeń mogą wpłynąć na zużycie energii u licznych swoich klientów. Alfa Laval ze Szwecji już dawno stawia to sobie za cel. Jej ostatnie projekty obejmują wyposażenie nowego browaru firmy Asia Pacific Breweries w Hyderabad; będzie to pierwsza w Indiach energooszczędna linia produkcyjna piwa.
Stosunkowo niewiele działających na rzecz efektywności energetycznej firm zajmuje się tylko tym. Koncerny takie jak General Electric, Honeywell, Siemens, Philips, Johnson Controls i ABB są jednak związane z tą dziedziną ze względu na ich aktywność w produkcji sprzętu oświetleniowego, systemy kontroli budynków oraz wytwarzanie wydajnej armatury.

Rządowy impuls

Liczne firmy z tej branży skorzystają niewątpliwie na rządowych pakietach stymulacyjnych, w których kładzie się nacisk na oszczędzanie energii.
Na przykład w USA prezydent Barack Obama apeluje o przeznaczanie pieniędzy z tego pakietu na poprawę efektywności energetycznej budynków rządowych i użyteczności publicznej.
Chevron, jedyna z wielkich firm naftowych, która oferuje usługi w tej dziedzinie, znalazła sobie niszę rynkową w sektorze publicznym i zajmuje się modernizacją energetyczną szkół, baz wojskowych i budynków administracji federalnej.
Rozwojowi tego rynku w niektórych częściach świata sprzyja także wprowadzenie nowych przepisów. Na przykład Unia Europejska, zniecierpliwiona powolnym przestawianiem się konsumentów i firm z żarówek żarnikowych na bardziej oszczędne ich modele postanowiła wyeliminować je za pomocą jednego uderzenia.
Michael Weinhold, dyrektor techniczny Siemens Energy, wskazuje, że oświetlenie pochłania 17 proc. światowego zużycia energii i jest istotnym źródłem emisji gazów cieplarnianych.
Philips dostrzega pojawienie się nowego dużego rynku oświetlenia typu LED (dioda emitująca światło), o wiele bardziej wydajnego niż konwencjonalne. Oczekuje się, że w końcu tego roku światowy rynek tego typu urządzeń dla firm i mieszkań wart będzie 4,5 mld dol., trzy razy więcej niż w 2005 roku.

Ustawa wymusza

W Wielkiej Brytanii wprowadzenie ustawy o ograniczeniu emisji związków węgla ma zachęcić właścicieli nieruchomości komercyjnych do poprawy efektywności energetycznej budynków. Będą dostawać premie za zmniejszenie zużycia energii – i płacić kary, jeśli przekroczy ono średnią dla branży.
Na dążeniu do oszczędności energii skorzystają zapewne także firmy zapewniające możliwość prowadzenia prowadzenia wideokonferencji, jak Cisco, HP, Intel i Polycom. Powszechnie ogranicza się bowiem wydatki na podróże służbowe, a wideokonferencje mogą się stać „zieloną” alternatywą podróży samolotem czy samochodem.