Prowadzenie przedsiębiorstwa to ciągła walka o jak najlepszy wynik finansowy. Wynik ten można osiągnąć poprzez maksymalizację sprzedaży produktów lub usług, właściwy poziom marży oraz optymalizację kosztów prowadzenia działalności. W przedsiębiorstwach posiadających pojazdy istotnym składnikiem kosztów są te związane z ich ubezpieczeniem i wynikające z ewentualnych przestojów lub napraw.

Analiza ryzyka

Optymalizacja kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, musi rozpocząć się od analizy ryzyka, czyli określenia wszystkich niebezpieczeństw (sytuacji), które mogą spowodować powstanie szkody rozumianej jako strata finansowa. Analiza ta musi zostać przeprowadzona w odniesieniu do potrzeb i sposobu wykorzystania pojazdu i winna obejmować co najmniej następujące pozycje:
● sposób wykorzystywania pojazdów, tj. czy pojazd (pojazdy) służą do przemieszczania się na bliskich, dalekich krajowych lub międzynarodowych trasach,
Reklama
● cel użytkowania pojazdów (podróżowanie pojedynczych osób, przewóz towarów),
● rodzaj pojazdów (osobowe, ciężarowe, specjalne),
● stan floty (wiek pojazdów, stan techniczny, przebiegi),
● zakres i warunki gwarancji producenta.
W zależności od sposobu wykorzystania pojazdu jego właścicielowi zagrażają różne ryzyka, które bezpośrednio przekładają się na wysokość potencjalnej straty. W przypadku wykorzystywania pojazdów do poruszania się na trasach międzynarodowych istotne z punktu widzenia finansowego szkody mogą powstać w przypadku awarii pojazdu. Koszty te będą generowane przez często wyższe za granicą ceny naprawy pojazdu, zakwaterowania w hotelu pracowników na czas naprawy lub potrzebę wynajęcia pojazdu zastępczego. W przypadku przewożenia ładunków pozycją podnoszącą koszty w przypadku awarii lub wypadku są koszty związane z przeładunkiem lub magazynowaniem.

Ile firma weźmie na siebie

Osoba optymalizująca koszty, po przeprowadzeniu analizy ryzyka, winna odpowiedzieć na pytanie, które potencjalne szkody firma może pokryć we własnym zakresie, a które warto ubezpieczyć. Będzie to świadome przyjęcie ryzyka, które może być akceptowalne w przeciwieństwie do sytuacji, gdy ryzyko przyjmowane jest przez firmę nieświadomie, a wystąpienie szkody staje się w sensie dosłownym katastrofą zarówno dla właścicieli, jak i firmy.
Dlatego optymalizacja kosztów ubezpieczeń to nie tylko działania podejmowane w celu zapłaty możliwie jak najniższej składki ubezpieczeniowej, ale działania polegające na poszukiwaniu takiej oferty, która za optymalną składkę zapewni w przypadku wystąpienia szkód, na które są narażone pojazdy i ich użytkownicy, pokrycie ich negatywnych skutków finansowych.
Przy definiowaniu i analizie ryzyk, prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz doborze oferty, najlepiej skorzystać z pomocy agenta ubezpieczeniowego lub pracownika zakładu ubezpieczeń. W jednostkach terenowych zakładów ubezpieczeń (oddziały, filie), często zatrudnione są osoby zajmujące się analizą ryzyka i opracowywaniem ofert dla małych i średnich przedsiębiorstw. Znają one doskonale potrzeby firm oraz standardowe warunki ubezpieczeń, wiedzą, jakie odstępstwa lub dodatkowe klauzule zastosować, by dopasować ofertę do specyfiki działalności. Przy zakupie ubezpieczenia należy koniecznie sprawdzić, czy ubezpieczyciel, u którego kupujemy polisę, ma możliwości i kompetencje w zakresie likwidacji szkód adekwatnie do specyfiki zawartej umowy i działalności firmy. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, iż ubezpieczyciel posiadający bardzo dobrą opinię w zakresie likwidacji szkód dla osób fizycznych, nie radzi sobie równie dobrze z obsługą szkód samochodów należących do firm. W szczególności taka sytuacja może mieć miejsce, gdy ubezpieczane pojazdy są wykorzystywane w sposób odbiegający od standardowego lub do specjalnych zadań.

Weryfikacja co rok

Sytuacją niekorzystną dla przedsiębiorcy jest coroczne odnawianie umów na tych samych warunkach u tego samego ubezpieczyciela bez zadania sobie trudu sprawdzenia rozwiązań alternatywnych. Wbrew powszechnej opinii oferty ubezpieczeń komunikacyjnych nie są jednakowe, w szczególności oferty ubezpieczycieli adresowane do firm mogą znacznie się różnić zarówno ceną, jaki i zakresem.
Przyjęcie opisanego powyżej sposobu postępowania w procesie zawarcia umów ubezpieczeń komunikacyjnych, powinno zaowocować optymalnym poziomem kosztów (składki ubezpieczeniowej) przy jednoczesnym świadomym i aktywnym podejściu do zagrażających ryzyk. W konsekwencji w przypadku wystąpienia niekorzystnych zdarzeń pojazdy lub osoby je użytkujące i podróżujące otrzymają właściwą pomoc, a wypłacone odszkodowania pozwolą na pełne pokrycie zaistniałych strat.

Etapy, które pozwolą najlepiej dopasować ubezpieczenie

Proces optymalizacji kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych w MSP winien składać się co najmniej z następujących etapów:
● analiza (weryfikacja) sposobu wykorzystywania pojazdów,
● analiza ryzyk zagrażających użytkownikom oraz pojazdom,
● kontakt z pracownikiem ubezpieczyciela (agentem) w celu opracowania zakresu ubezpieczenia adekwatnego do zagrażających ryzyk,
● decyzja o ubezpieczeniu ryzyk i ewentualnie pozostawienie ich części na udziale firmy,
● analiza potencjału wybranego ubezpieczyciela (ubezpieczycieli) w zakresie obsługi i likwidacji szkód,
● zawarcie umowy ubezpieczenia.