Jakie korzyści dla klienta płyną z usługi pozycjonowania jego strony internetowej?
Strona nie ma być po prostu widoczna w sieci. Z samego faktu, że witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwania, niewiele wynika. Musi ona spełniać konkretne zapotrzebowanie klienta, na przykład generowanie zapytań ofertowych, sprzedaży, etc. Oczywiście specyfika tych potrzeb bywa rozbieżna, bo czego innego potrzebuje specjalistyczna firma działająca na rynku lokalnym, a czego innego ogólnopolski potentat. Firmy powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania, jeśli internauta wpisze odpowiedni ciąg słów – np. fryzjer damski Katowice. Usługi pozycjonowania polegają na tym, by po wpisaniu takiej frazy (lub wielu podobnych) strona klienta pojawiała się w odpowiednim przedziale wyników, na przykład na pozycjach 1 – 5 lub 6 – 10, w określonym czasie.
Na tej podstawie rozliczane są usługi?
Tak. Klienci nie płacą za kliknięcia jak w przypadku linków sponsorowanych, ale za obecność „na danej frazie”. W branży raczej unika się rozliczeń ryczałtowych. Mniejsi i średni klienci płacą za konkretny przedział w wynikach wyszukiwania w danym dniu. Większe firmy, które korzystają zarówno z usług pozycjonowania, jak i wykupują linki sponsorowane, rozliczają to w bardziej zindywidualizowany sposób.
Reklama
Czy to klient definiuje frazy, po wpisaniu których jego strona ma się pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania?
To zależy. Klienci oczywiście mają swoje propozycje, ale my dokładnie sprawdzamy, jak one działają i czy spełniają swoją rolę.
Czy istnieje podział na strony łatwiejsze i trudniejsze do pozycjonowania w wyszukiwarce?
Oczywiście najtrudniej jest tam, gdzie konkurencja jest najsilniejsza. Trudno pozycjonuje się wszelkie sklepy internetowe i sieciową sprzedaż skierowaną do konsumentów indywidualnych. Wyzwaniem jest pozycjonowanie w takich popularnych branżach jak turystyka, finanse, ubezpieczenia powszechne. Innym wyzwaniem są zmieniające się tendencje w korzystaniu z wyszukiwarek. Internauci wpisują do nich coraz krótsze zapytania, podają coraz mniej informacji, a jednocześnie oczekują, że wyniki będą coraz bardziej precyzyjne i trafne. To dlatego w wyszukiwarkach pojawiają się funkcje podpowiadania czy sugerowania stron jeszcze w czasie wpisywania zapytania.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
To zależy. Po pierwsze, nie jest to jednorazowa usługa, a proces trwały. Środki przeznaczane na skuteczne pozycjonowanie mogą się wahać miesięcznie od kilkuset złotych do kilku tysięcy w przypadku małej lub średniej firmy. Większe, działające w konkurencyjnych branżach, muszą wydać odpowiednio więcej. Oceniam, że np. bank internetowy na ten cel powinien przeznaczać budżet w wysokości ok. miliona złotych rocznie.
Czy pozycjonowanie dotyczy tylko wyników wyszukiwarki Google, czy także innych?
Dotyczy wszystkich wyszukiwarek, co oczywiście komplikuje nam pracę. Z drugiej strony pozycja Google na naszym rynku jest tak silna, że jej konkurenci mają – na oko – jeden procent rynku. Trudniejsze zadanie mają jednak nasi koledzy po fachu działający np. w Rosji, gdzie dużą popularność ma wyszukiwarka Yandex.