15,3 mld euro dla Europy

Całkowita wartość wpływu Facebooka na gospodarki 27 krajów Unii Europejskiej i Szwajcarii w 2011 roku, z uwzględnieniem działalności innych podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro – wynika z przygotowanego przez Deloitte raportu „Measuring Facebook’s Economic impact in Europe”.

Niemcy, Wielka Brytania i Włochy – to kraje, które dzięki działalności Facebooka i powiązanych z nią firm zarobiły najwięcej w 2011 roku. PKB Niemiec i Włoch urosło dzięki temu o 2,6 mld euro, a gospodarka Włoch wzbogaciła się o 2,5 mld euro.

>>> Czytaj też: Szybki internet: każdy nasz ruch będzie w pełni kontrolowany

Powyższe państwa są także europejskimi liderami pod względem ilości stanowisk pracy, które powstały dzięki Facebookowi (razem około 100 tys. miejsc pracy).

W raporcie Deloitte nie wyszczególniono szacowanej wartości dodanej wytworzonej dzięki Facebookowi w Polsce, jednak eksperci twierdzą, że może to być kwota sięgająca nawet 200 mln euro.

„Biorąc pod uwagę proporcje PKB oraz poziom popularności Facebooka w Polsce można szacować ją na około 150-200 mln euro rocznie.” – mówi Dariusz Nachyła, partner zarządzający działem Technologii, Mediów i Telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej

Biznes „lubi to”

Zdaniem ekspertów, Facebook wpływa na europejskie gospodarki nie tylko w wąskim zakresie, czyli poprzez codzienną aktywność spółki, ale także w szerszej perspektywie, w wyniku działalności podmiotów trzecich korzystających z ekosystemu Facebooka.

Bezpośrednie oddziaływanie Facebooka na gospodarkę to m.in. w wydatki na pensje pracowników Facebooka, płacone podatki i generowane zyski, a także wartość wytworzoną w różnych gałęziach przemysłu związanych zapewnianiem dostaw dla firmy.

>>> Czytaj też:Ile naprawdę wart jest Facebook?

Te obszary działalności generują wartość dodaną w wysokości 214 mln euro (z czego 124 mln euro płynie bezpośrednio z działalności Facebooka) i utrzymują ponad 3 tys. miejsc pracy w Europie – w tym 600 osób to bezpośredni pracownicy zatrudnieni przez portal – szacuje Deloitte.

Oddziaływanie w szerszej perspektywie na gospodarki mierzone jest poprzez wielkość wpływów, które uzyskują inne podmioty, dzięki korzystaniu z platformy stworzonej przez serwis. Udział biznesu przejawia się m.in. poprzez wzrost świadomości wybranych marek, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży.

Facebook motorem rozwoju technologii

Osobne miejsce w analizie zajął wzrost popytu na nowoczesne technologie, stymulowany przez użytkowników portalu.

Tworzenie i korzystanie z aplikacji na Facebooku wygenerowało 2 mld euro dochodów w Europie. Same spotkania i wydarzenia organizowane przez użytkowników portalu są warte 200 mld euro.

>>> Czytaj też: Tani tablet, ale drogi dostęp do sieci. Gdzie najlepiej kupować gadżety?

Na popularności serwisu korzystają także dostawcy urządzeń mobilnych i usług internetowych – szacuje się, że w ubiegłym roku wartość sprzedaży sprzętu i dostaw łączy szerokopasmowych wyniosła 6,5 mld euro.

Już ponad 350 mln użytkowników łączy się z Facebookiem za pomocą urządzeń mobilnych, a 475 operatorów komórkowych na świecie wdraża usługi ułatwiające korzystanie z portalu społecznościowego.

Najchętniej z siecią łączą się użytkownicy telefonów komórkowych Apple iPhone – w całej Europie w październiku 2011 r. było ich ponad 33 miliony, na drugim miejscu znaleźli się właściciele Nokii, za nimi HTC/Android oraz Samsung. Dodatkowo wzrasta zapotrzebowania na usługi szerokopasmowego Internetu – czytamy w raporcie Deloitte.

ikona lupy />
Facebook / ShutterStock