Chińscy producenci telewizorów, tacy jak TCL i Hisense, oferują amerykańskim konsumentom niskie ceny i zaawansowane technologie, próbując odebrać udziały w rynku konkurentom z Japonii i Korei Południowej.

Firmy z Chin starają się zwrócić na siebie uwagę konsumentów podczas odbywających się w Las Vegas największych targów elektroniki w Stanach Zjednoczonych. Chińskie marki zwiększyć swoją rozpoznawalność – TCL podwoił w tym celu swoją powierzchnię wystawową, na której prezentuje telewizory wykorzystujące oprogramowanie Android, a Hisense ruszył z pierwszą skierowaną na rynek amerykański kampanią reklamową w telewizji i prasie.

Taki krok wywrze nacisk na firmach takich jak Sony i Sharp, którym coraz trudniej jest osiągać zyski. Jednocześnie skorzystać mogą na tym klienci, którzy szukają tańszych sprzętów, a nie chcą rezygnować z zaawansowanych funkcji, takich jak połączenie z internetem czy aplikacje. Liderzy chińskiego rynku, tacy jak TCL, oferują produkty w cenach o 30 proc. niższych niż najpopularniejsi producenci.

„W ten sposób chcemy pokazać amerykańskim konsumentom, że jesteśmy ważnym graczem na świecie i że zamierzamy też być ważnym graczem w Ameryce Północnej,” mówi JoAnne Foist, dyrektor ds. marketingu w USA w firmie Hisense.

Reklama

Podczas gdy chińscy producenci dominują na rynku w swoim własnym kraju, na wartym ponad 200 mld USD rynku amerykańskim brakuje im kanałów dystrybucji i rozpoznawalności marki, którymi pochwalić mogą się ich konkurenci. Jednak nieobecność na tegorocznych targach tak ważnych marek jak Motorola (której właścicielem jest obecnie Google), Kodak i Microsoft daje Chińczykom więcej przestrzeni do podkreślenia swojej obecności.

Hisense chciałby w tym roku podwoić swoją ubiegłoroczną sprzedaż w USA i osiągnąć wynik 600 mln USD.

Stany Zjednoczone to największy na świecie rynek konsumencki, który dla producentów elektroniki stwarza dobre możliwości rozwoju. Sprzedaż sprzętów elektronicznych według prognoz wzrosła w 2012 roku o 5,9 proc. do 206,5 mld USD, a w bieżącym roku wzrośnie o kolejne 4,5 proc. do 215,8 mld USD – wynika tak z danych Steve’a Koeniga z Consumer Electronics Association. Sprzedaż w Chinach, które są drugim co do wielkości rynkiem, wynosi 114 mld USD.