Firma doradcza PwC zaprezentowała wczoraj podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos wyniki swoich corocznych badań na temat nastrojów wśród prezesów i dyrektorów spółek z całego świata.

Badanie „CEO Survey 2013” przeprowadzono w ostatnim kwartale 2012 roku w 68 krajach wśród 1330 ankietowanych. W polskiej edycji wzięło udział 73 respondentów.

Wynika z niego, że zdecydowana większość polskich menadżerów na wyższych szczeblach źle ocenia perspektywy w nadchodzącym roku. Zaledwie 26 proc. ankietowanych osób zakłada, że przychody ich firm znacząco wzrosną (rok temu było ich 28 proc.). Prezesi spółek w innych krajach są bardziej optymistyczni. W samej Europie Środkowo-Wschodniej aż 42 proc. z nich stawia na duży wzrost przychodów.

Polskie firmy stawiają raczej na rozwój w dłuższej perspektywie. „Aż 45 proc. polskich prezesów wykazuje optymizm w horyzoncie 3-letnim (rok temu było to tylko 33 proc.), podczas gdy na świecie odsetek silnie przekonanych co do wzrostu przychodów ich firm w ciągu 3 lat wciąż spada (46 proc. wobec 47 proc. rok temu)” – napisano w komentarzu dla mediów.

Reklama

Mniej innowacji, więcej sprzedaży

Z badania PwC wynika również, że polscy menażerowie wyższych szczebli częściej niż w poprzednich latach planują wyjście na rynki zagraniczne. Przy tym na ogół nie przewidują inwestycji w nowe produkty.

Rok temu gotowość rozwoju na zagranicznych rynkach deklarowało tylko 5 proc. badanych, w tym roku jest to już 12 proc. – zawracają uwagę analitycy. Mimo iż, aż 68 proc. prezesów deklaruje zwiększanie zakresu prac badawczo-rozwojowych w firmie, nie zamierzają opracowywać nowych produktów czy usług.

Ostrożny jak polski prezes

Polscy liderzy są tez ostrożni. Z badan można wysnuć wniosek, że są raczej zapobiegawczy niż skłonni do ryzyka. W zakres działań restrukturyzacyjnych, jakie planują polskie spółki wchodzą przede wszystkim kompleksowe programy restrukturyzacji kosztów (deklaruje je 45 proc. badanych) oraz wyprowadzenie na zewnątrz firmy procesu lub funkcji biznesowej (outsourcing deklaruje 30 proc. badanych).

Kroki takie jak zawarcie aliansu strategicznego czy joint-venture w tym roku planuje 25 proc. badanych. A o fuzjach i przejęciach myśli już tylko 15 proc. polskich menadżerów.

„Działania te są jak widać filarami budowy przewagi firm na świecie. Zdaniem ekspertów firmy doradczej PwC, jeżeli polskie firmy chcą być konkurencyjne na światowych rynkach, muszą poszukać nowych, odważniejszych rozwiązań” – napisała PwC w komunikacie.

Czego się boją liderzy?

Szefowie polskich firm najbardziej obawiają się negatywnych tendencji makroekonomicznych - wynika z raportu. Szczególnie tych bezpośrednio związanych z obecną sytuacją gospodarczą. 88 proc. pytanych odczuwa niepokój w związku z niepewnym lub bardzo nieregularnym wzrostem PKB, a 77 proc. obawia się zmiany zachowań konsumenckich (wobec 49 proc. na świecie).

„Znacznie mniej niepokoju wśród polskich liderów budzą długookresowe trendy biznesowe, które mogą mieć wpływ na sposób prowadzenia firm i trwale zmieniają ich funkcjonowanie. Zaledwie 37 proc. respondentów obawia się o dostępność pracowników o kluczowych umiejętnościach, a 23 proc. zmian technologicznych czy problemów z ochroną własności intelektualnej. W wynikach światowych, tendencja ta jest odwrotna. Świadczy to o tym, iż globalne procesy natury strukturalnej wciąż docierają do naszego kraju z pewnym opóźnieniem” – mówi prof. Witold Orłowski, Główny Doradca Ekonomiczny PwC.

ikona lupy />
Biznes, drużyna / ShutterStock