Spółka powędrowała w górę do dziennego limitu, który wynosi 100 jenów, czyli o 17 proc. do 692 jenów, co stanowi największy awans od września 1974 roku. Zysk netto w minionym kwartale wyniósł 61 mld jenów (658 mln dolarów) podczas gdy analitycy spodziewali się strat rzędu 17 mld jenów.

Japoński producent telewizorów, podobnie jak rodzimy rywal koncern Sharp, poprawił kwartalne wyniki, gdyż spadek wartości jena przyczynił się do wzrostu wartości sprzedaży za granicą. Ponadto, poczynając od kwietnia zeszłego roku firma z Osaki wyeliminowała ponad 38 tys. stanowisk pracy w ramach programu drastycznego obniżania kosztów, aby sprostać spadkowi popytu na telewizory i konkurencji ze strony koreańskiego koncernu Samsung Electronics.

“Wygląda na to, że Panasonic dokonał zwrotu. A to osłabia zaniepokojenie inwestorów co do przetrwania firmy” – ocenia Masamitsu Oliki, menedżer funduszu hedgingowego Status Investment Management w Tokio.

Panasonic, który oprócz telewizorów wytwarza także suszarki do włosów, lodówki i systemy do nawigacji samochodowej, zamierza pod koniec marca zaprezentować swój nowy plan średnioterminowy. Kazuhiro Tsuga, mianowany na prezydenta koncernu w czerwcu ub.r., zapowiada, że do marca 2016 roku spółka będzie wypracowywać marżę operacyjną rzędu 5 proc. Ale na razie Panasonic podtrzymał prognozę 765 mld jenów start za cały rok finansowy.

Reklama

Producent telewizorów już ogłosił plan redukcji zatrudnienia o 8 tys. miejsc w ciągu sześciu miesięcy do 31 marca, kiedy upływa koniec roku finansowego. Na koniec września 2012 roku załoga Panasonica spadła do 322 tys. pracowników wobec 385 tys. przed dwoma laty.

Sanacja w firmie nie ograniczyła się wyłącznie do zwolnień. Koncern zakończył również sprzedaż smartfonów w Europie, zamknął swoje japońskie zakłady produkcji baterii litowo-jonowych oraz zawiesił inwestycje w infrastrukturę paneli słonecznych w Malezji.

W październiku koncern zapowiedział, że osiągnie 110 mld jenów ze sprzedaży aktywów do końca marca. Panasonic zamierza także zwiększyć sprzedaż sprzętu AGD poza Japonią, wzmocnić biznes polegający na wytwarzaniu systemów zarządzania energią w domach oraz chce oferować więcej produktów dla klientów biznesowych.