Jeśli szef zarządza personelem w przyjazny sposób, wykazuje zrozumienie i włącza swoich pracowników w proces decyzyjny, a także docenia ich pracę, firma osiąga lepsze wyniki. I odwrotnie – jeśli szef jest draniem, to również znajduje odzwierciedlenie w wynikach firmy. W końcu to pracownicy mają kontakt z klientem, a jeśli są niezadowoleni, klient z pewnością to odczuje.

Szef, który chce przyciągnąć dobrych pracowników powinien się zastanowić, czego oni oczekują. A różni ludzie mają różne oczekiwania: jedni chcą tylko ubezpieczenia, inni pragną również poczucia sensu swojej pracy, zauważa Strauss.

Drugim ważnym czynnikiem jest motywacja, ponieważ przekłada się ona na produktywność. Oczywiście głównym źródłem motywacji są pieniądze, ale nie są jedynym. Bardzo ważne jest także poczucie, że jest się docenianym. Można pokazać pracownikom, że się ceni ich pracę przez drobne prezenty, publiczną pochwałę, dodatkowe wolne popołudnie, itd.

I wreszcie: dobry szef słucha swoich ludzi: rozważa ich pomysły i daje im poczucie, że są częścią zespołu. Dobrym rozwiązaniem może być więc postawienie w miejscu pracy skrzynki na sugestie pracowników.

Reklama

>>> Polecamy: Żurek: Ewolucja w zarządzaniu personelem - tradycyjne działy Human Resources znikną z firm