"Ponad 87 proc. spośród sprzedanych samochodów to auta osobowe. W sumie od początku roku zarejestrowano w Polsce 112 848 samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli o 2,09 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ub. roku" - głosi komunikat firmy.

"Wynik skumulowany po czterech miesiącach 2013 roku nadal jest na minusie w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2012 roku, jednak dzięki rezultatom osiągniętym w ostatnim miesiącu poziom spadku zmniejszył się" - komentuje Samar.

Jednocześnie analitycy podkreślają, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym w kwietniu nie musi oznaczać, iż rynek sprzedaży samochodów wkroczył na ścieżkę wzrostu i dłużej na niej pozostanie.

>>> Czytaj też: Normy unijne mogą ograniczyć producentów samochodów

Reklama

"Rezultaty osiągnięte w ub. miesiącu nie muszą oznaczać, że więcej klientów zdecydowało się na zakup aut. Należy pamiętać bowiem o dwóch czynnikach, które zyskują na rynkowym znaczeniu: rejestrowaniu aut 'na siebie' przez dealerów oraz zjawisku reeksportu samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę" - czytamy w materiale.

Liderem wśród marek samochodów osobowych i dostawczych jest Skoda, która w 2013 roku zarejestrowała nieco ponad 12,9 tys. aut, o 4,14 proc. mniej niż w 2012 roku. Udział Skody w rynku wyniósł 11,47 proc.. Drugie miejsce zajął Volkswagen (ponad 10,3 tys. szt.; +20,16 proc. r/r; udział – 9,21 proc.), trzecie – Toyota (ponad 8,5 tys. szt.; +3,59 proc, r/r; udział – 7,54 proc.), czwarte – Ford (prawie 7,6 tys. szt.; +1,06 proc. r/r; udział – 6,73 proc.), a piąte – Kia (prawie 6,8 tys. szt.; +27,43 proc. r/r; udział – 6,02 proc.), podał także Samar.

W kwietniu udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 59 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 14 011 aut. W 2013 roku (do końca kwietnia) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł prawie 53 proc. (prawie 52,5 tys szt.; +3,01 proc. r/r). Rok wcześniej udział ten wynosił 50,6 proc., poinformowała także firma.

"Wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego zbliża się do niemal 80 proc. całego polskiego rynku nowych aut" - czytamy w analizie.

Samar poinformował również, że w kwietniu br. zarejestrowano 66.550 importowanych samochodów osobowych i dostawczych, tj. o 3,91 proc. więcej niż w kwietniu 2012 roku oraz o 7,71 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu.

>>> Czytaj też: Auta służbowe: Za hybrydę zapłacisz więcej, ale mniej wydasz na serwis i paliwo

W ciągu czterech miesięcy 2013 roku sprowadzono i zarejestrowano 228.833 auta, o 5,74 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.

Liderem wśród samochodów sprowadzanych i zarejestrowanych w 2013 roku jest tradycyjnie Volkswagen (36 120 szt.), przed Oplem (23 709 szt.), Renault (20 362 szt.), Fordem (18 483 szt.) oraz Audi (18 270 szt.), podał Samar.