Powodem będzie niższy popyt oraz większa popularność produktów oferowanych po niższych lub promocyjnych cenach, wynika z badania firmy PMR. W 2012 r. rynek ten wzrósł o 2 proc. do prawie 29 mld zł.

"Choć przychody większości firm odzieżowych oraz obuwniczych wzrosły w 2012 roku w porównaniu do roku wcześniejszego, to widać przesunięcia pomiędzy kategoriami w porównaniu do ubiegłorocznego badania. Udział firm, które zanotowały wzrost przychodów, spadł o 5 pkt proc. głównie na rzecz tych, których dochody spadły" - czytamy w komunikacie firmy.

Wśród badanych przez PMR przedstawicieli firm z branży odzieżowo-obuwniczej, połowa uważa, że sytuacja na rynku nie poprawi się w najbliższym czasie. Niektórzy respondenci stwierdzają, że sytuacja obecnie jest na tyle zła, że może ulec tylko poprawie.

Co trzeci respondent (33 proc.) wskazuje wskazuje na wysoki poziom konkurencji, skupionej przede wszystkim na walce cenowej jako główne utrudnienie w prowadzeniu działalności, a co piąty badany (22 proc.) narzeka na wysokie koszty wynajmu w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach, w tym centrach handlowych. Dużym utrudnieniem dla przedsiębiorców są długoterminowe umowy nie podlegające renegocjacji nawet w okresie spadku sprzedaży.

Reklama

W kwietniu 2013 roku dział badań firmy PMR przeprowadził badanie wśród kadry kierowniczej ponad 160 sieci odzieżowych i obuwniczych w Polsce. Zostało przeprowadzonych 67 pełnowartościowych wywiadów (55 wywiadów z firmami odzieżowymi i 12 wywiadów z firmami obuwniczymi), co oznacza, że osiągnięto realizację próby na poziomie 42 proc. W badaniu uczestniczyło 67 proc. firm, które są jednocześnie producentami i detalistami, pozostałą część stanowili detaliści.